YouTube.cz: Světový videoserver od dneška hezky česky

Největší světový videoserver YouTube běží od dnešního dne kompletně i v češtině. Dá se říct, že bylo jen otázkou času, kdy dojde k plné české lokalizaci tohoto – u nás i ve světě velmi oblíbeného – serveru na přehrávání a vkládání videí. Česká republika se tak přidala k dalším 21 zemím ve světě (a 9 zemím v Evropě), které mají svou lokalizovanou verzi YouTube.

„Plníme náš slib a přinášíme uživatelům české YouTube, které umožní, abychom světu naplno ukázali lokální talenty a pověstný český humor,“ uvedla marketingová ředitelka Google v ČR Kateřina Holcmanová. (zdroj: E15: Google dnes spustil stránky YouTube v češtině)

Uživatelé, kteří přijdou na tento server a ten se jim zobrazí v typicky anglickém oblečku, mohou jednoduše v horní části webu (vpravo od loga) změnit kliknutím jazykovou verzi z English na Český (a případně změnit předvolbu země původu obsahu na Česká republika – viz:

  • Nastavení předvolby jazyka – Vyberte jazyk, ve kterém chcete YouTube zobrazit. Toto nastavení změní pouze rozhraní, nikoli text zadaný jinými uživateli.
  • Nastavení předvolby země původu obsahu – Vyberte zemi, jejíž obsah (videa a kanály) byste chtěli zobrazit. Tato volba nezmění jazyk webu.

Directo: Nová a nadějná reklamní služba

Na českém a slovenském internetovém hřišti se před nedávnem objevila nová reklamní služba – Directo. Česká verze Directo.cz i slovenská Directo.sk slouží k jednoduchému cíli: zprostředkovat prodej reklamy na internetu. Princip služby je jednoduchý. Jako partner webu máte volný reklamní prostor, zaregistrujete se na Directo a nabídnete ho za vámi nadefinovaných podmínek – cena, doba, počet reklam na reklamním prostoru. Inzerent si pak může službu objednat. Directo si pak nechává za toto zprostředkování drobný bakšiš – 20 %. Ať to vypadá lépe – vám tedy z realizovaného obchodu zůstává pěkných 80 %.

Sama společnost Directo vyzvedává základní přednosti své služby na svém webu následovně:

  • Za reklamu platíte fixní měsíční poplatek.
  • Sami si vyberete web, na kterým chcete reklamu zveřejnit.
  • Dobrým výběrem dosáhnete vyšší efektivitu než při PPC reklamě.
  • Výběr webu Vám zjednoduší Directo rank (DR), který hodnotí kvalitu webu vzhledem k jeho ceně.
  • Na rozdíl od konkurenčních systémů, partnerům vyplácíme až 80% z přeinzerované sumy, co dovoluje minimalizovat ceny reklam.
  • Directo neustále kontroluje, či je Vaše reklama zobrazovaná korektně. V případe problémů Vám vrátíme plnou sumu za objednanou reklamu.
  • Máte přehled o počtu návštěvníků, kterých jste reklamou získali.

Directo: Přišel jsem, viděl jsem, zkusil jsem

Nedalo mi to a web jsem vyzkoušel. Šlo to rychle, bez žádných zbytečných protahování. Od registrace do vyvěšení na web vás dělí drobné minuty. Výsledek pak vypadá následovně – viz pravý sloupec webu:

Reklama na Directo
Reklama na Directo

Služba vypadá zajímavě a upřímně: líbí se mi. Má svoje dětské chyby. Například vznikly drobné chyby při implementaci kódu na web. Stejně tak je otázkou, jestli nelze ještě více optimalizovat (čti: zmenšit) vygenerovaný kód. Ale beru to – v tomto dávám Directu přiměřenou dobu hájení.

Na druhou stranu mě příjemně potěšila velmi rychlá (čti: v mém případě okamžitá) technická podpora ze strany Directa. A navíc jako skvělý tah považuji to, že na nevyužitém reklamním prostoru je reklama na Váš reklamní prostor. Na odkazované stránce pak potenciální inzerent najde relevantní informace o reklamním prostoru na mém webu s možností velmi rychlé objednávky. Prostě jednoduše a rychle.

Nabídka Vašeho reklamního prostoru na Directo
Nabídka Vašeho reklamního prostoru na Directo

Sám jsem zvědavý, co se nakonec ze služby vyklube. Jestli ji Directo doladí do geniální podoby, jestli se uchytí, jestli bude zájem na straně inzerentů i poskytovatelů reklamního prostoru. Osobně Directu držím palce. Tak jako všemu, co čeří vody českého internetu a nabízí zajímavé a praktické služby.

Infoetika.cz: Jak postupovat s touto doménou?

Před nějakou dobou jsem si pořídil doménu Infoetika.cz (včetně pomlčkové varianty Info-etika.cz). Byla to reakce na to, že jsem jsem už delší dobu sháněl zajímavou doménu, která by se hodila na můj zamýšlený (a do budoucna připravovaný) web, který by se zabýval problematikou etiky, informační společnosti, internetu apod. Upřímně, původně jsem uvažoval ještě o doméně Etika.cz – bohužel pro mě podmínky získání byly neakceptovatelné. Pořízením domény Infoetika.cz a Info-etika.cz jsem považoval tento problém (tj. nalezení vhodné domény) za vyřešený.

Před nedávnem jsem však kolem této domény musel řešit jedno dilema. Před pár týdny se mi ozvaly z Biskupství brněnského, že by o tuto doménu měli zájem. Do konce roku zamýšlejí spustit časopis Info etika, který by se zabýval podobnou problematikou. Respektive: můj přístup by byl asi více „sekulární“, jejich přístup k webu o infoetice by se více opíral o náboženský rozměr. Samotný časopis je vlastně reakcí na „Poselství Svatého Otce Benedikta XVI. ke 42. Světovému dni komunikace“.

„Rozhodli jsme se vyhovět tomuto papežovu přání a ve spolupráci s ostatními diecézemi a pod hlavičkou ČBK [České biskupské konference], společně s kolegy z univerzit, chceme se tomuto novému vědnímu oboru věnovat zpočátku formou konferencí, od listopadu budeme vydávat časopis Info-etika (Acta info-etica).“ (z mailu s žádostí o doménu)

Po vyjmenování – mimochodem velmi zajímavého – obsazení redakční rady pak následovalo:

„Měli bychom zájem především o doménu www.info-etika.cz, protože by byla shodná s názvem časopisu, jehož elektronickou podobu by měla obsahovat.“

Docela mě to tehdy zaskočilo. Tehdy jsem si řekl něco ve smyslu – jakoukoliv, jen ne tuhle. I v telefonickém rozhovoru jsem sdělil, že doména je pro mě docela srdcovka a že na ní sám zamýšlím jeden projekt. Ukončil jsem rozhovor s tím, že si potřebuji tu věc pořádně rozmyslet.

Jak jsem se rozmyslel?

Těsně před dovolenou jsem měl se „zájemcem“ další telefonický rozhovor. Můj návrh zněl asi následovně: doménu převedu na Biskupství brněnské. Budou moci danou doménu (resp. pomlčkovou i bezpomlčkovou variantu) užívat nepřetržitě dlouho při splnění následujících podmínek:

  • doména bude použita pouze v souvislosti s časopisem Info-etika. V případě zániku časopisu mi bude doména vrácena;
  • doména bude zaregistrována (převedena) na Biskupství brněnské. Pouze to může být právnickou/fyzickou osobou, které s doménou může nakládat. V případě převodu na jinou osobu musím udělit souhlas;
  • V případě propadnutí domény nebo při ztrátě možnosti na mě zpět doménu převést mi bude uhrazena předem dohodnutá částka (navyšující se o roční míru inflace);
  • na webu bude umístěn nějaký můj relevantní  odkaz, a to po celou dobu užívání ze strany Biskupství brněnského.

Pro možnost převodu na Biskupství brněnské jsem se rozhodl z několik důvodů. Doména bude plnit svůj účel. Současně budu mít zajištěno, že v případě, že přestane tento smysl plnit bude mi vrácena nebo uhrazena kompenzace (tj. částka, na kterou si ji v současné době cením). Vyloučil jsem možnost, že by doména zůstala u mě – z pohledu zakladatele časopisu bych to sám považoval za hodně vachrlaté řešení.

Řešili jste už někdy někdo podobnou situaci? Co říkáte na výše uvedené podmínky? Připadají vám rozumné? Na co si dávat při zpracování smlouvy pozor?

WordPress – Admin Management Xtended Plugin: Príma vychytávka na správu webu

Dnes jsem narazil na príma vychytávku na správu webů, které běží pod WordPressem. Na blogu mi postupně přibylo a přibývá článků a materiálů. Vždy tak uvítám něco, co mi usnadní práci (bez toho, aby to snížilo komfort pro čtenáře). Narazil jsem tak na pěkný plugin na správu článků, stránek či médií – Admin Management Xtended Plugin. Velmi rychle, jednoduše a přehledně tak můžete tagovat, editovat, měnit datum publikování. Více vám napoví demonstrační video.

Nová podoba a nové funkce na blogu

Už to bylo téměř rok, co jsem používal (starší) šablonu BloggingPro od mých oblíbených DesignDisease. Tento víkend jsem si řekl, že je třeba trošku vyměnit kabátek a vylepšit některé funkce. Už nějakou dobu se mi líbí práce od WooThemes. Šel jsem do placené verze a jsem spokojený. Grafika, která odpovídá mému vkusu, pěkně udělaný kód, hezký vnitřek i návody, jak vše rychle a snadno poskládat dohromady.

Oproti původní verzi přibylo na webu pár vychytávek. Těch, které jsou uvnitř administrace, ale také těch, které můžete vidět přímo vy. Vedle nového – více magazínového – rozložení článků si můžete v článcích listovat také prostřednictvím Galerie obrázků. Na blogu přibyl sofistikovanější Archiv webu či přehlednější, horizontální menu. Přidal jsem také video sekci. Věřím, že se vám tu bude i nadále líbit.

Btw: Co na novou podobu a funkce říkáte? Líbí? Nelíbí? Byl starší horší/lepší? Rád uslyším vaše názory.

Nový Facebook: Faceliftem k větší přehlednosti

Sociální síť Facebook.com v těchto dnech změnil svou tvář. Mění se nejenom standardní šířka (u mě) z původních 800 pixelů na nějakých bratru 960 pixelů. Kompletně jsou také přeskládány jednotlivé části stránky. Posuďte sami.

Původní úvodní stránka (po přihlášení na Facebook.com)

Nový Facebook: Faceliftem k větší přehlednosti

Nová úvodní stránka (po přihlášení na Facebook.com)

Nový Facebook: Faceliftem k větší přehlednosti

Původní stránka Profil

Nový Facebook: Faceliftem k větší přehlednosti

Nová stránka Profil

Nový Facebook: Faceliftem k větší přehlednosti

Člověk si bude muset zvyknout na jiné uspořádání. Po nějaké dobře zde třeba sdělím své pocity – jestli současný facelift byl pro mě krokem k větší přehlednosti a ergonomii… nebo se v novém Facebooku ztrácím. A co na nový Facebook říkáte vy? Vítáte? Jste zvyklí na původní verzi?

Sockoidus Freetemplatus: Aneb sockou navzdory ceně

Sockoidní chování lidí je možné najít téměř všude. Někteří jezdí načerno MHD, někteří jsou na nemocenské, byť jsou zdraví jak rybičky. Někteří kradou jiným nápady, jiní třeba chtějí chodit zadarmo na koncerty. Dnes si povíme něco o (pro mě) novém a dosud nepoznaném druhu: sockoidus freetemplatus. Možná mezi námi žije tento sockoid už nějakou dobu, ale já se s ním setkal teprve nedávno.

Jak to celé začalo?

Celé to začalo zapojením se do aukce v rámci Webtrhu: Sponzorovaný odkaz v šabloně Mint Idea. Je to zajímavá forma vytváření zpětných odkazů a tak jsem si řekl, že ji zprostředkuji pro jednoho z našich klientů. Vše probíhalo v naprostém pořádku. Aukci jsem vyhrál, jednání s Davidem Kohoutem (autorem webové šablony Mint Idea) bylo (a dodnes je) v naprostém pořádku (btw: Davida mohu vřele doporučit). Sponzorovaný odkaz (pro Efektim Real Estate) jsem zaplatil a David tak do šablony zakomponoval tento sponzorovaný odkaz. Dle svého slibu následně šablonu nasadil na dohodnuté zahraniční servery, které zdarma nabízejí webové šablony. Až do této chvíle proběhlo vše v pořádku.

Originální webšablona Mint Idea od Davida Kohouta

Sockoidus Freetemplatus

Webšablona byla vytvořena, nasazena… a zpřístupněna lidem. A tam někde začala žít svým životem. Někteří si šablonu stáhli a  v souladu s pravidly v ní ponechali informace jako: název autora… či právě sponzorovaný odkaz. Nejeden frikulín samozřejmě nelenil a projevil se jako typický sockoidus freetemplatus. Proč taky ne? Někdo za něho zadarmo vytvořil šablonu, dokonce ji za něho nařezal do validní šablony… proč by ji tedy ještě trochu neočistil o zbytečnosti? A co třeba jít ještě o krok dál a rovnou si webovou šablonu přisvojit? Ani to není problém.

Upřímně, jde mimo můj rozum to, že lidé nejsou ochotni přistoupit na jednoduchá pravidla hry, když/byť dostávají věci zadarmo. Co si o tom myslíte vy? Je to v pořádku? Máte i vy podobné zkušenosti? S jakým sockoidním chováním se setkáváte vy?

Sockoidus Freetemplatus

Sockoidus Freetemplatus

7 důvodů, proč mám rád Facebook

Před časem jsem psal, že k sociální síti Facebook jsem byl ze začátku zdrženlivý. Zaregistroval jsem se tam před více než rokem a vcelku nechápal, k čemu mi ten „vyhajpovaný“ web může být. Poslední dobou mu však stále více přicházím na chuť a vidím jeho nesporné přednosti a možnosti. Ve stručnosti zde uvedu jen některé z nich.

1. Možnost dát svým přátelům a známým vědět, co je u mě nového

Mám kvantum přátel a už delší dobu jsem řešil problém, jak některým z nich dát vědět, co nového se u mě šustlo či změnilo. Facebook je v tomto příjemnou odpovědí. Není v podstatě ničím jiným než jednoduchou nástěnkou, kde informuji o tom, co je u mě nového. Byla by to samozřejmě zbytečné, pokud bych se to samé jednoduše a rychle nemohl dozvědět já o svých přátelích… a pokud bych s nimi nemohl jednoduše komunikovat. To vše mi Facebook umožňuje.

2. Jedna síť, která vládne všem

Samozřejmě by mě moc nebavilo, pokud bych musel to, co již píši jinde pracně vypisovat či přepisovat znovu na Facebooku. Facebook slouží jako centrum, kde se mi shromažďují informace z různých míst. Prostě si Facebook propojíte s dalšími weby/aplikacemi. Máte Twitter? Nechte si ve svém profilu zobrazovat, co do něj právě píšete. Máte blog? Nechte si přes RSS načítat, co jste do něj právě napsali. Používáte Last.fm? Není problém, prostě si na Facebooku zobrazte, co právě posloucháte. Facebook je prostě jedna síť, která vládne všem.

3. Soukromí: filtrování, co komu sdělím

Na Facebooku můžete mít samozřejmě kvantum různých přátel – od spolužáků ze školy, po rodinu, rodinné přátele, spolupracovníky apod. Je jasné, že všem těmto svým známým a přátelům pravděpodobně nechcete sdělovat stejné věci. Rodině chcete ukázat fotky z výletu, ale nechcete se o ně dělit s pracovníky nebo firemními partnery. Není problém. Jednotlivé přátele a známé si přiřadíte do různých skupin a podle libosti filtrujete sdělovaný obsah. Míra soukromí je na vás.

Facebook - 7 důvodů, proč mám rád Facebook

4. Soukromí: Facebook coby „uzavřený systém“

Uzavřeným mám nyní na mysli to, kdo může nahlížet do Vašeho profilu. Ve srovnání s Myspace.com (který mě iritoval, irituje dodnes) je Facebook podstatně uzavřenějším. Dokud si uživatele nepřidáte do svých kontaktů, nejsou schopni se o Vás dozvědět téměř nic. A pokud už se rozhodnete pro přidání kontaktu, opět můžete filtrovat množství sdělovaných informací – viz bod výše.

5. Jednoduché nahrávání fotek a fotogalerií

Facebook mě překvapil možností snadného importu fotek. Jednoduchá služba, jak druhým ukázat nové fotky, diskutovat o nich, případně jim na fotkách ukázat, kdo je kdo. A opět jsme u výhody filtrování – vy jste ti, kdo určují míru soukromí.

6. Cílení reklamy

Na Facebooku můžete prezentovat svůj produkt, značku, firmu… Výhodou takto vedené reklamy je její cílenost. Při zadávání reklamy si můžete přesně zvolit okruh těch, kteří budou reklamou „zasaženi“. Již při zadávání reklamy vidíte velikost oslovené skupiny uživatelů Facebooku. Více o reklamě na Facebooku v některém z příštích článků.

7. Česká lokalizace

Už jsem o tom psal v předchozím článku: Komunitní síť Facebook už umí česky. Facebook je už nějaký ten den konečně dostupný v češtině (některé části stále ještě potřebuji dopřekládat, ale je to jen otázkou času). Česká lokalizace je imho jeden z důvodů pro jeho větší rozšíření v našich končinách. A to byl také důvod, proč jsem o zřízení účtu na Facebooku přesvědčil mou sestru, která žije na jiném konci republiky… a mé rodiče, pro které je česká lokalizace alfou a omegou jejich pohybu po internetu (podobně jako pro kvantum jiných).

Facebook - 7 důvodů, proč mám rád Facebook

Lehce mimo – propojení Digsby s Facebookem

Používám IM Digsby. Neslyšeli jste zatím? Měli byste. Vychytaný kecálek, který vedle klasických kecálků (MSN, ICQ, GoogleTalk, Jabber, Yahoo, AIM) integruje různé sociální sítě včetně Facebooku. V rámci Digsby tak mám stále přehled, co se děje na Facebooku a mohu díky němu využívat i Facebook Chat. Drobnost, která potěší. O Digsby podrobněji snad jindy. Zatím můžete o Digsby číst zde, zde, zde nebo zde.

Ale zpět k síti Facebook. Používáte? Patříte mezi spokojené a časté uživatele? Jaké klady a zápory jsou s Facebookem spojeny? Neváhejte a podělte se o své zkušenosti v diskuzi.

Zapíše se Firefox do Guinnessovy knihy rekordů? Firefox Download day již 17. června 2008

Mapa Firefox

Již za dva dny – v úterý 17. června 2008 – budete moci podpořit Firefox a spuštění jejich nového prohlížeče Firefox 3. V tento den bude Firefox usilovat o zápis do Guinnessovy knihy rekordů, a to největším počtem stažení softwaru během 24 hodin. Rozhodně se ze strany Firefoxu jedná o originální nápad a skvělý propagační tah.

Již dnes můžete na jejich stránkách SpreadFirefox přislíbit zapojení se do této výjimečné akce. Váš „příslib“ (pledge) je pak automaticky zapsán do interaktivní mapy. 17. června pak budete mailem informováni o možnosti si novou verzi Firefoxu stáhnout.

A co vy? Chystáte se? Podpoříte? Zapojíte se?

SpreadFirefox

Tři videa: Není bomba jako bomba

Exploze

Tak jsem od Davida Antoše aka jilma dostal pozvánku na jeden milý „řetěz lásky“. Tentokrát se však nepřipojím k šíření všeobjímající lásky, ani tímto řetězem nepodpořím celosvětový mír… pod taktovkou připravovaného serveru Bomba zde prostě jen postnu tři videa, ke kterým mám nějaký blízký vztah. Prostě i bzukotu a virálu je občas třeba. Jsem zvědavý, co se nakonec z tohoto připravovaného serveru vyklube… a jak bombastický nakonec bude.

Pravidla

1. Až dostanete pozvánku, jednoduše ukažte na svém blogu tři online videa, která jsou pro vás něčím „nej“. Nejlepší, nejvtipnější, nejchytřejší, nejsmutnější, nejtrapnější. Váš výběr o vás řekne hodně, takže je jen na vás, které klipy zvolíte a jak svůj výběr odůvodníte.

2. Vyberte si tři další blogy lidí, jejichž výběr by vás zajímal, a odkažte na ně.

3. O Bombě se nemusíte vůbec zmiňovat. Nebo také můžete. Tři videa vypouštíme, abychom v předvečer spuštění našeho serveru vyvolali zájem o sdílení videí a upozornili na nové možnosti. Odkaz a větička o Bombě nás potěší, ale je to váš blog, ne náš reklamní kanál. Bylo by ale dobré odkázat tento spot, případně vysvětlit pravidla vlastními slovy. (zdroj: BombaBlog: Tři (bomba) videa)

Japonští post-rockeři Mono a jejich Little Boy

Původně jsem myslel, že čistě tématicky zůstanu u třech videí, ve kterých se objevila bomba nebo bombardování. Vykašlal jsem se na to. Ne že by mi pochyběly zajímavé videoklipy. To ne, ale přece jen: tak tragicky život nevidím… jedno video si však neodpustím. Jde o videoklip mé oblíbené japonské post-rockové kapely Mono… song nese vševysvětlující název: Little Boy (1945 – Future).

Bomba song ze „zlatých“ padesátek

Miluji divadlo Sklep a jejich melodramatický (předrevoluční) kousek Na brigádě. Song Strom kýve pahýly patří pro mě do zlatého fondu české muziky. Tomáš Hanák s Janou Kušiakovou rule.

Bomba výstup Tomáše Hanáka

Tomáš Hanák mi byl sympatický odjakživa. Sklepácké kořeny, skvělé vtípky a hlavně: je to video plné „malých drobností, které se třpytí jako démanty“.

Štafetu předávám Radku Hulánovi, Michalu Kozákovi aka wokovi a Honzovi Florianovi aka starence. A nezpomeňte: Jirka pozvání odmítl, tři videa nepostnul a za dva dny mu kompletně klekl počítač, opustila ho přítelkyně a přišel o ruku. Dejte si na to bacha…