Akční ceny a vnímání cen: Hypermarkety, supermarkety versus lokální obchody

Otázka na úvod: Koho vnímáte jako levnějšího obchodníka? Velký obchodní řetězec (supermarkety a hypermarkety typu Albert, Kaufland, Tesco apod.) nebo lokálního obchodníka – místní řeznictví či pekařství na náměstí, na růžku či ve vaší vesnici?

Od konkrétních akčních slev po všeobecné vnímání „levnějšího“

I ve mně přetrvává mnohdy pocit, že v hypermarketech musí být vše levnější. Vždyť mají pravidelné letákové akce, kde nás zásobují informacemi o bezkonkurenčních cenách. Pravidelně promují akční ceny a hlavně tyto akce hlasitě a viditelně komunikují. Stejně tak dobře propagují různé „garance nejnižších cen“ apod. A pak si člověk najednou uvědomí, že jednotlivé akce zevšeobecňuje na celý obchod.

Srovnání cen v místním řeznictví a v hypermarketu

Před nějakou dobou jsem byl v jednom hypermarketu v Kopřivnici nakoupit pár věcí, které nám chyběly na víkendovou večeři. Už tam mě zarazily místní ceny, na které normálně nehledím. Hned po víkendu jsem se dal do menšího průzkumu. Srovnal ceny s místním Novojičínským řeznictvím a výsledek mě docela zaskočil. Kromě letákové ceny, která se hned po konci akce vrátila na původní cenu, byly věci dražší v hypermarketu, ne v místním řeznictví. V letáku jsem dražší věci promované neviděl. Beru, že pokud budu nakupovat jen podle letáků (kdo to dělá, ať zvedne ruku nebo napíše komentář níže), tak ušetřím. Leták přesto plní významnou roli. Umocňuje ve mně – coby běžném zákazníkovi – pocit, že tento hypermarket je levnější variantou oproti běžnému, místnímu obchodu. Jednotlivé akce totiž vnímám tak, že je zevšeobecňuji na celý sortiment. Rozumíte mi?

Není koblížek jako koblížek

Příběh pokračuje. Předevčírem jsem si šel koupit koblížek do stejnojmenného hypermarketu. Akční cena 5,90 za 50g koblížek mi vrtala v hlavě. Znovu, normálně bych si té ceny nevšiml, ale tentokrát mi to nedalo. Nedalo mi to a včera ráno jsem navštívil malé pekařství u mého baráku. Běžná cena 4,70 Kč za 55g koblížek. Akční koblížek je bezmála o 26 % dražší než ten za běžnou cenu. Jsou to jen mé náhody nebo to takhle vidíte i vy?

Poznámka závěrem

Vše je to o vnímání? O pocitu, jaký z dané věci máme. A platí to naprosto na vše. Rád se svých kamarádů a známých ptám na podobnou otázku, a to totiž: Jak vnímáte počet sebevražd a vražd? Čeho je podle vás více? Většinu mých přátel překvapí fakt, že sebevražd je nepoměrně více oproti vraždám. Tušili jste třeba, že v roce 2002 bylo v České republice 234 vražd a v tom stejném období 1534 sebevražd? Tento trend je globální. Často jsou tímto nepoměrem a naprosto opačným vnímáním počtu vražd a sebevražd zaskočeni. Taky jste čekali, že je více vražd?

Disclaimer

Pro Řeznictví Miroslav Stiborek a syn děláme marketingové služby. S celou rodinou Stiborkovou mám velmi blízké a přátelské vztahy. Analýza cen nebyla a není v zadání našich marketingových služeb. Jen jsem si při své práci tohoto propastného rozdílu všiml a už pár týdnů mi pořádně vrtá v hlavě. Jak pojmout komunikaci lokálního řeznictví? „Komunikovat“ stejně jako velké obchodní řetězce nebo znáte lepší cestu, která ale současně všem ve spádové oblasti ukáže, že naše vnímání může být daleko od reality?

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

475 komentářů: „Akční ceny a vnímání cen: Hypermarkety, supermarkety versus lokální obchody“

  1. Dobrý den, nebo ahoj,

    berte to jako názor od člověka, který pracuje pro nadnárodní řetězec v komunikační agentuře: Hlavní „gró“ retailového marketingu je právě takové zdání se že jsem levnější. Hlavní vliv na tom mají tyto věci:

    1) být absolutně (celoplošně) srozumitelný pro kohokoliv kdo věnuje těmto informacím zlomek vteřiny (konkrétně instore)
    2) velká konkurence řetězců v ČR, které reagují na feedback od zákazníka, který jim jasně říká co chce slyšet
    3) Trvající trend nákupů v supermarktech
    4) mají mocné komunikační nástroje (celostátní leták :O, TV spoty, podpora v místě prodeje……)

    Ceny a marketing řetězců stanovuje striktně managment podle poklesů (růstu)tržeb na základě uveřejněné kampaně v krátkodobém horizontu. A teď ta dobrá zpráva. Moc dobře už ví prevíti, že jim šlape na paty lokální prodejce, protože se za posledních pár let vlivem trendů obrací pozornost nakupujících na původ, kvalitu apod. (tak jak to funguje v zahraničí).

    Současné uvažování marketérů, je bohužel zaměřeno tím směrem, že se autenticitu produktů snaží komunikovat v místě prodeje pomocí různých sdělení (vyrobeno v ČR, a podobné bláboly)

    Blbé je na tom to, že místo aby šoupli do regálů kvalitní zboží za dobrou cenu, tak řeší jak stávající stav odkomunikovat lépe v médiích :(

    Je to na dlouho, nicméně se „follouwíme“ na „Tweetru“. Když tak ve Frenu na pivu. Michal

Komentáře nejsou povoleny.