Rychlý, rychlejší, nejrychlejší

Kdysi v první polovině 90. let jsem chodil na Obchodní akademii ve Valmezu. Rád na tu dobu vzpomínám. Skvělé prostředí a zážitky, výborní spolužáci a pár výborných učitelů, na které dodnes nemůžu zapomenout. Mezi jednu z mých hodně oblíbených učitelek patřila naše češtinářka – Alenka Dobešová (omlouvám se za tu familiárnost, ale v soukromí a mezi spolužáky jsem ji snad ani jinak neřekl). Dáma středních let s francouzským šarmem. Díky ní jsem si zamiloval francouzského existencionalistu Alberta Camuse či přišel na to, kdo je Jean Cocteau.

Jednou jsme tak v češtině probírali předválečnou literaturu a Alenka Dobešová položila otázku: “Kdo jako první reagoval na události v předválečném Československu?” Tehdy mi odpověď okamžitě nedošla, ale Alenka Dobešová dala logickou odpověď – poezie a jednoduché prozaické útvary (fejetony apod.). Básně se totiž píší rychleji než romány. Po letech se mi toto vše připomnělo, když jsem pročítal věci kolem formy, obsahu a rychlosti komunikace.

V poslední době se mi tyto věci připomínají zas a znova. Když vidím, s jakou rychlostí a jakými médii jsou informace předávány nejrychleji. Dnes jsem si na to vzpomněl znovu při tweetu:

Letecke nestesti twittrovano 20 min pred prvnimi ofiko zpravami + 1 twitrar na palube http://zi.ma/325 (zdroj: http://twitter.com/matesola/)

Twitter post - Denver - havarované letadlo

Připomnělo se mi to i před pár měsíci u článku Adama Javůrka: O smrti slavného novináře informovala první Wikipedia a Twitter.

Otázkou je, co si pod oním “rychlý, rychlejší, nejrychlejší” představit. Každý si může představit zcela rozdílné věci a v podstatě bude mít vždy pravdu. Pro mě jako uživatele internetu je pohled na tyto 3 dynamiky pohybu třeba takový:

  • rychlý je pro mě článek v blogu nebo zpráva na internetu;
  • rychlejší jsou pro mě různé tumblelogovací služby – www.tumblr.com či www.soup.io;
  • nejrychlejší ze všech dostupných prostředků komunikace je pro mě via mikroblogovací služby – zdá se, že další služby v tuto chvíli válcuje především Twitter.

Tím, co udává onu dynamiku, není v dnešní době už téměř nic jiného než schopnost člověka zareagovat na vznikou situaci, zprávu. Článek v blogu mi prostě trvá minimálně pár (desítek) minut. Oproti tomu Twitter jsem schopen napsat během pár vteřin, a to odkudkoliv. Současně však na Twitteru nikdy nenapíši podrobnou analýzu nějakého jevu. Od toho jsou jiné formy komunikace. Člověku jsou dnes otevřeny ohromné možnosti. A jsem za to rád.

Diskutuješ nebo spamuješ?

Ano, i já jsem rád za každý komentář v diskuzi na svém blogu. Kdo by nebyl? Vidíte, že druhé článek natolik zaujal, že si dali tu práci a napsali komentář. Je mi jedno, jestli pro mě vyzní pozitivně nebo negativně. Prostě vidím, že lidi článek nenechal být na pokoji. Pohnul s nimi. Přesto však mám někdy z některých komentářů spíše rozpačitý dojem.

Včera se mi tu objevil jeden zjevný komentářový spam v článku Volejte věštce: Zábava pro skeptiky, pohroma pro důvěřivé. Jasný jako facka. Neobsahoval nic než odkaz na web v podpisu, odkaz na web ve zprávě + jako bonus smajlík za odkazem. No problem. Toto mi žíly netrhá. Jasná věc… není co řešit a nemá mě co mrzet. Toto pro mě není ten problém, který ve mně zanechává onu rozpačitost. Ale pak je další skupina “diskutujících”. Je docela zastrčená. Příjde, udělá potřebné (tj. napíše komentář s odkazem na svůj web) a odejde. Těžko pak jde rozpoznat, kdo to myslel upřímně a kdo je tu jen z business důvodů. Těžko se to dokazuje, byť je to vcelku očividné… čím více blogů procházím, tím více si toho všímám:

Nosi.cz - diskuze ke článku: Udělat z pěti korun deset, nebo mínus pět?
Poznámka: Honzo, neuraz se.

A já si pak lámu hlavu: Co bylo první? Lov odkazů nebo chuť okomentovat článek a odkaz byl jen něčím sekundárním, bonusem? Ale co… ono je mi to docela jedno. Jen mně to docela zamrzí, že někteří “diskutéři” chodí na weby jen vykonat potřebu.

Videoreklama: Click to play video ads

Když se tak dívám kolem, vidím, že v rámci Google Adwords nejde o úplně novou službu. Já se s ní však dnes setkal poprvé. O čem je řeč? Google videoreklama nabízená prostřednictvím sítě AdWords (Video Ad Format – Click-to-Play Video Ad).

google-reklama-1

Myslím, že jde o zpestření reklamních kampaní a o uživatelsky přívětivý (a minimálně v mém případě o neagresivní) formát. Reklama se sama od sebe nespustila (oproti jinde “obtěžujícím” flashovým reklamám, které se defaultně spouštějí samy a při každém refreshi stránky je musím vypínat, případně si aspoň vypnout zvuk).

Viděli jste? Používáte tuto službu AdWords? Máte se službou nějaké zkušenosti? Rád uslyším vaše názory.

WordPress – Admin Management Xtended Plugin: Príma vychytávka na správu webu

Dnes jsem narazil na príma vychytávku na správu webů, které běží pod WordPressem. Na blogu mi postupně přibylo a přibývá článků a materiálů. Vždy tak uvítám něco, co mi usnadní práci (bez toho, aby to snížilo komfort pro čtenáře). Narazil jsem tak na pěkný plugin na správu článků, stránek či médií – Admin Management Xtended Plugin. Velmi rychle, jednoduše a přehledně tak můžete tagovat, editovat, měnit datum publikování. Více vám napoví demonstrační video.

O komunikaci a otevřenosti: Pro mBank nejsou zákazníci nuly!

mBank

Na konci minulého roku jsem se zde zmiňoval o zajímavé a v podstatě krásné slovní hříčce v reklamní kampani společnosti mBank. Vzpomínáte si na jejich kampaň, že “všechny nuly platí”?

Potěšilo mě, že se mi včera z mBank ozval Adam Zbiejczuk s vysvětlením:

Dobrý den,

Jsem zodpovědný za webmarketing mBank a úplně náhodou jsem na linkuj.cz narazil na Váš článek o naší prosincové reklamě. Vím, že už je to docela dlouho, ale co se týče toho sloganu „všechny nuly platí“, tak jsme si to uvědomili sami, i když to nebylo vlastně původně plánované, a spíše jsme měli obavy, aby to lidi nepobouřilo. Ale pokud vím, tak si toho všiml skutečně málokdo, a na netu jste o tom psal asi jako jediný, nebo jsem to aspoň předtím nezaznamenal. Takže tolik k reklamě…

Přeji pěkný den. S pozdravem,

Adam Zbiejczuk

webmarketing specialist

1. bankovní blogger

Je príma, že je “záhada hlavolamu” rozluštěna… či přinejmenším okomentována ze strany mBank. Co je pro mě ještě více potěšující je skutečná otevřenost s jakou mBank vystupuje vůči veřejnosti. Vedle fungování blogu, diskuzního fóra a odlehčených reklamních spotů je to například i to, že je ochotna zareagovat na nějaký článek. Samozřejmě si tím vytváří pozitivní obraz. A v tomto případě ho rád šířím.

Poznámka závěrem:

Tento článek není žádným laciným (či předem domluveným) PR. Napsal jsem ho prostě proto, že mě takové příklady z podnikatelské praxe těší.

Zahraniční komentářové spamy v češtině

Nevím, jestli je toto už dlouhodobější trend, ale tento týden mi zde na blogu poprvé přišly do schránky dva spamy ze zahraničí, které jsou napsány v češtině. Spojitost s uvedením Google Translate pro češtinu je nasnadě. Pryč jsou pro mě tedy ty časy, kdy ze zahraničí chodily lehce rozponatelné spamovací hlášky typu:

– Super color scheme, I like it! Good job. Go on.
– Your website has a useful information for beginners like me.
– Looks nice! Awesome content. Good job guys.
– This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
– Nice colors. Keep up the good work. thnx!
– Your site is on top of my favourites – Great work I like it.

V tomto týdnu mi dorazily následující dva kousky:

Tématem diskuse je podle žhavé téma těchto dnů. Váš blog obsahuje skutečně velmi dobré informace nad touto otázkou, i je skutečně hodně z tohoto blogu a to mi opravdu pomohlo rozšířit své znalosti.

internetový trh je získal hodně popularity těchto dnech, tuto firmu se stává velmi výnosný a lidé mohou skutečně vytvořit velkou částku tím, že učinila tuto firmu

Osobně mně to v první chvíli zmátlo. Antispamová kontrola sice oba dva spamy zachytila, já jsem jeden z nich hodil normálně do éteru. Až po chvíli jsem si všiml, že byly oba dva spamy. Pro bližší info uvádím níže image s oběma spamy.

A jak jste na tom vy? Už jste se s takovými spamy setkali?