Falešná identita: Před nedávnem Bison & Rose, nyní TN.cz

Tak to vypadá, že se nám zpravodajský kanál TN.cz zase vyznamenal. Dnes se na Webtrhu objevil odkaz na velmi zajímavý a investigativní článek Oldřicha Klimánka: TN.cz se páslo na vlakovém neštěstí spamem. To musíte vidět… Někdo pod rozličnými nicky dával na různé zpravodajské weby komentáře o tom, že nejaktuálnější ze všech aktuálních je aktuální TN.cz. Zdá se, že těmito falešnými identitami (vydávajícími se například za 12ti letou dívku), které lákaly na TN.cz či pomlouvaly jiné zpravodajské weby, stojí samotný zpravodajský kanál TV Nova.

Rychleji, výše, silněji? Tisková zpráva televize Nova

Možná si Nova vzala k srdci aktuální olympijské heslo… a proto mohla pár dní po vlakovém neštěstí ve Studénce vydal následující tiskovou zprávu: Videa vlakové havárie ze Studénky přinesla serveru tn.cz dvojnásobnou návštěvnost.

Videa z místa železniční nehody ve Studénce na Novojičínsku, které server tn.cz přinesl v pátek 8. srpna jako první, navýšila jeho denní návštěvnost na více než 153 tisíc reálných uživatelů. To je nejvíce od prvního květnového týdne, kdy byl zpravodajský server TV Nova spuštěn.

Praha 11. srpna 2008 – Návštěvníci zpravodajského serveru tn.cz mohli sledovat páteční tragické události z místa vlakové nehody jako první, a to prostřednictvím videa, fotografií a online reportáží přímo z místa dění. Celková návštěvnost serveru tn.cz byla v pátek 153 655 reálných uživatelů, což je téměř dvakrát více než průměrná návštěvnost v posledním týdnu.

„Lidé si už zvykli hledat u nás informace a videa v okamžiku, kdy se něco děje. Rychlost, s jakou tn.cz přináší aktuální informace a videa, je zcela srovnatelná s ostatními zpravodajskými portály. V tomto konkrétním případě jsme byli ještě mnohem rychlejší,” říká šéfredaktor serveru tn.cz Zdeněk Šámal. ´

Rychlost zpracování celé události je výsledkem profesionálního zázemí a úzké spolupráce obou redakcí, televizní a internetové. Právě rychlost a obrazové zpravodajství je podle řady zpracovaných průzkumů přesně to, co uživatelé od zpravodajského serveru tn.cz očekávají.

[tisková zpráva TV Nova]

TN.cz – Návštěvníci za každou cenu?

Beru, že některé společnosti se drží hesla, že účel světí prostředky. Možná trochu v mysli dře, že jsou ochotni to dělat za všech okolností. Je však otázkou, jestli si něco takového může dovolit takový zpravodajský kanál. Situace je o to pikantnější, že falešné identity neskončily u pouhého “vábení” na TN.cz, ale rovnou se pustily do pomluv jiných zpravodajských serverů. Nechají si to poškozené weby líbit? Uvidíme.

CT24.cz: Na rychlík Eurocity se zřítil most, sedm mrtvých, 70 zraněných

TN.cz není prvním ani posledním případem

V dubnu letošního roku otevřel Adam Javůrek velmi zajímavou diskuzi kolem falešných identit vytvořených společností Bison & Rose: PR agentura zneužívá blogy českých deníků. Nemůžu si pomoci, ale propagaci za pomoci falešných identit osobně považuji nejen za  velmi neférovou praktiku manipulace s internetovými uživateli, ale také za nebezpečnou. Společnost/agentura schovaná za falešnou identitou nekomunikuje se čtenáři, manipuluje s nimi (Buzz marketing, WOM, astroturfing: Komunikace nebo manipulace se zákazníky?).

Oldřich Klimánek požádal televizi Nova o vyjádření. Zatím se mu bohužel žádné odpovědi nedostalo. Možná by bylo zajímavé, férové i opodstatněné slyšet názor i druhé strany, tj. TV Nova. Co myslíte: vyjádří se Nova k tomuto případu? Co si o daném “spamování” myslíte vy? Existuje jiné vysvětlení, než to, že spammerem je někdo z TN.cz? Že by opět externisti nebo brigádníci? I tentokrát si velmi rád přečtu vaše názory.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

376 komentářů: „Falešná identita: Před nedávnem Bison & Rose, nyní TN.cz“

  1. Co mi přijde fascinující, je kvalita odvedené práce lidí z PR. Tři málo odlišné verze ‘pilotního’ komentáře, psané naprosto otřesným stylem — dokonce otřesným relativně k úrovni diskuzí, pro jaké byly určeny — a nějaké přicmrndávání okolo ve stejně dyslektickém stylu. To je opravdu smutné. Nebo že by se přeci jenom zmohli ještě na nějaké neodhalené komentáře posílané z jiných IP adres?

  2. Z toho, co jsem již dříve slyšela, soudím, že tn není bohužel osamocena. Svoje oddělení “bottom lines” mají pravděpodobně mnohé firmy. Zcela určite například Vodafone.cz, který také mj. vstupuje anonymně do internetových diskusí. Jen to asi dělá méně nápadně.

  3. Lze se na to podívat i z druhé strany – ty falešné komentáře nemuseli psát lidi z TN.cz, ale někdo z jejich konkurence, případně nějakej pošuk, co chtěl TN.cz ztrapnit. Odporuje to ale Occamově břitvě a jako vysvětlení je to méně elegantní. Psát stupidní PR komentáře stylem 12 letý holky, aby to poznal i ten největší ignorant, a mohl si tak uplivnout nad tou pokleslostí TN.cz – inu, je to kostrbatá teorie, ale už kvůli ní bych byl opatrný s nějakými radikálními soudy jak to skutečně bylo).

  4. Márvy, to jo, ale myslím, že v té kauze šlo hodně o IP adresy, z kterých byly ty spamy posílány. A ty byly zasílány z CET 21 ― tedy Novy.

  5. Vzato kolem a kolem, ta spiklenecká teorie není nemožná; dobře instruovaný insider a/nebo externí hacker by vpohodě něco takového zvládl. Co mi přijde nepravděpodobné je že by se do toho konkurence pouštěla: náklady i riziko sice nevelký, ale dopad prakticky nulovej. Nebo došlo k nějaký radikální změně od tý doby, co “se ví že TN.cz používá špinavej virální marketing” (nebo jak to správně nazvat)?

    Stejně dobře to už může bejt i tak, že si to nakonec TN.cz udělala sama s tím, že když se na to přijde, tak “negativní publicita = taky publicita” (no řekněte, nebejt tohodle odhalení, kolik českejch neties by vůbec vědělo že tn.cz existuje?), a když ne, tak taky dobrý. Ale to už je asi fakt moc :)

Komentáře nejsou povoleny.