Lesk a bída komunikace: Jezdím (ne)slušně?

Tento týden jsem si při své cestě do Ostravy všiml zajímavého nápisu na kamionu. Zastavil na křižovatce přede mnou a na zadní části měl zajímavý nápis. Ten nápis mě potěšil. Dokonce dohnal k tomu, abych si ten kamion vyfotil. O jaký nápis šlo?

kamion

Za rok toho najezdím docela dost a tak vím, co někteří řidiči (včetně těch v kamionech) dokáží dělat za psí kusy. Něco málo jsem se o tom rozepsal v článku Vůdce, Myšák a další postavičky dálnic. O to více mě těší, když se objeví firmy, které se snaží komunikovat s druhými. Třeba, když se transportní společnost snaží minimalizovat nevhodné chování svých řidičů tím, že dává lidem možnost nahlásit nevhodné (nebo naopak vhodné a záslužné) chování. Tento způsob komunikace se v zahraniční literatuře často popisuje jako whistleblowing.

Whistleblowing je možno definovat jako oznámení neetického jednání na pracovišti těm, kteří mohou v dané věci zasáhnout a aktivně tuto situaci napravit. Důležitým aspektem whistleblowingu je skutečnost, že byly vyčerpány všechny jiné možnosti nápravy (informování nadřízených o vzniklé situaci apod.), ale nebyl na ně brán zřetel. Rozlišujeme dvě základní skupiny whistleblowerů: interní (zaměstnanci daného podniku) a externí (lidé vně podniku). Instituce, které jsou o neetickém jednání informovány, mohou být různé – média, policie, neziskové organizace, vrcholový management podniku apod.

Potud tedy o tomto způsobu komunikace dopravce se svým okolím. Není to jednoduché jít se svou kůží na trh. Na druhou stranu tím mohou firmy i mnohé získat.

Mohlo by to celé skončit happy-endem. A vážně: chválím takový přístup firmy. Jde o zajímavý krok transportní společnosti a záslužnou snahu takové firmy komunikovat se svým okolím. Pro řidiče – zaměstnance této firmy – je to pak určitý druh sociální kontroly. Nedalo mi to a zavolal jsem na to číslo… a ozvalo se:

Volané číslo neexistuje.

Již zítra se rozjede bezpečnostní kampaň Nemyslíš, zaplatíš!

Už před nějakou dobou jsme zde v článku Jste pro zavedení šokujících TV spotů o dopravních nedohách? diskutovali o účinnosti a smysluplnosti drastických televizních spotů o dopravních nehodách. Již zítra se podobná kampaň rozjede i v České republice. Jedná se o nejrozsáhlejší bezpečností kampaň v historii Besipu. Budeme se s ní moci setkat prostřednictvím televizních a rozhlasových spotů, v tisku, na internetu či na billboardech. Televizních spotů by mělo být celkem 8. Budou se zabývat tématy jako: nepřipoutání během jízdy, agresívní jízda, marihuana za volantem, hecování při jízdě apod. Autorem televizních spotů je režisér Filip Renč. Níže se můžete podívat na jeden ze spotů této kampaně.

Osobně tuto kampaň vítám. Má smysl. A jsem zvědavý na všech 8 videoklipů. Co si o takové šokující kampani myslíte vy?