Začátek vysílání nové zpravodajské televize Z1

Nová zpravodajská stanice Z1

Právě dnes v 19:30 se rozjelo (na internetu) zpravodajství nové zpravodajské televize Z1. Ještě krátce před začátkem vysílání jsem měl rozporuplné pocity. Web se až do 19:30 tvářil tak, jako by na něm žádný obsah (nikdy) neměl být. Snad jen web UvidimeSe.cz dával tušit, že se na doméně Z1tv.cz něco chystá. Chvíli před 19:30 už aspoň naběhl layout webu, zatím však bez nějakého obsahu. V tuto chvíli (19:45) už web vypadá plně funkční, byť stále ještě je na čem pracovat.

„Zpravodajsko-publicistická televize Z1 přináší do České republiky model komerční zpravodajské televize. Kontinuální informační servis odpovídá světovým standardům známým například z amerických stanic CNN a Fox News, britské Sky News, německé N24 nebo slovenské TA3.“ (zdroj: z1tv.cz)

Z1 má kromě standardního zpravodajství připraveno také řadu publicistických pořadů. Mezi jinými:

  • To říkáte vy! – Diskusní pořad. Polemika nad nejzajímavějšími událostmi daného dne od pondělí do pátku.
  • 18 minut – Diskusní pořad. Pět dní, pět aktuálních témat, pět moderátorů a pět různých pohledů na svět.
  • Z titulní strany – Denní diskusní pořad se šéfredaktory předních novin a časopisů o nejžhavějším tématu jejich periodik.
  • Horké křeslo – Denní interaktivní diskuse s politiky všech kategorií od místních až po členy vlády. Neváhejte a ptejte se svých politiků!
  • Interview B.T. – Diskusní pořad [s Barborou Tachecí]. Velký rozhovor s uznávanými osobnostmi od politiků, přes šéfy nadnárodních firem až po známé umělce a vědce.
  • 24 hodin – Dokument. 1 den s významnou osobností z různých oblastí.
  • Runway – Magazín Inspirace pro úspěšné. Nejkvalitnější, nejkrásnější, nejlepší a nejluxusnější věci a zážitky.
  • Neuvěřitelné! – Magazín ze života slavných a vlivných.
  • Auto-show – Magazín pro náročné motoristy.
  • BIOgraf – Magazín pro milovníky filmu.

Ale ještě chvíli k webu Z1tv.cz. Nejde mi na rozum způsob odkazování v rámci webu. V dnešní době odkazovat na veškerý obsah javascriptem mi přijde přinejmenším hodně zarážející. Nedokáži si představit linkovat na konkrétní aktualitu či stránku. Toto mi – u webu takového rozměru – prostě rozum nebere. A to neberu, že je to pro zpravodajský web cesta do pekel. No, zatím si to vysvětluji tím, že web je na samém začátku a řada chyb a kiksů se bude dolaďovat za chodu. Dávám Z1 nějakou tu „dobu hájení“ na doladění.

Přesto Z1 fandím. Ani ne tak proto, že by si mě Z1 od samého začátku něčím získala. Jde spíše o to, že zde v mediálním sektoru vůbec přibyl další hráč. Konkurence je v tomto ohledu přínosná. Přeji Z1 príma obraz, vylepšený zvuk… a ať jsou synonymem objektivity, dobrou konkurencí pro ČT24 a vyhýbají se přístupu TN.

A co si o Z1 myslíte vy? Taky vám přijde, že média často o této nové zpravodajské stanici až spiklenecky mlčela?

TN.cz: Trivializace, bulvarizace a ubavení se k smrti

TN.cz

Tak nám Nova přinesla nový web TN.cz. Drahý web; pro mě osobně nikoliv hodnotou, ale především cenou (100 miliónů). Zajímavý zpravodajský portál? Bohužel ale asi nepatřím k té správné cílovce, pro kterou byl tento web vytvořen a která náležitě ocení zábavnou formu podávání zpráv. Při procházení tohoto webu ani jednou nenapadlo něco, co by se podobalo zpravodajství nebo jen z dálky připomínalo serióznost. Blesk ve video-kabátku? Rozpohybovaný destilát aha-plátků? Asi tak nějak. A hlavně (a bohužel) další ukázka bulvarizace zpravodajství. Nemám nic proti „přibližování“ se zpravodajství běžným smrtelníkům. Taky nemusím celé dny poslouchat Radiožurnál, číst Hospodářské noviny a sledovat ČT24 nebo BBC. Bulvarizace zpravodajství na TN.cz mě však až nepříjemně zaskočila. Přece jen jsem díky reklamnímu drillu čekal a očekával větší solidnost.

„Realizace portálu byla umožněna mj. i díky novému digitálnímu zpravodajskému centru, jehož vybavení na špičkové evropské úrovni nám umožňuje zpracovávat informace nejen pro televizní vysílání, ale umísťovat i řadu těchto informací na internet. Výsledkem této aktivity je kvalitní, interaktivní a dynamický televizní internetový zpravodajský portál,“ zdůrazňuje ředitel sekce zpravodajství a publicistiky Martin Ondráček. (zdroj: tisková zpráva TV Nova)

Ale zpět k mému brouzdání po TN.cz. Při sledování jsem si nemohl několikrát nevzpomenout na knihu, kterou jsem četl před x-lety. Ubavit se k smrti – Veřejná komunikace ve věku zábavy se jmenovala. Některé věci jsem si při čtení musel tehdy (před 9 lety) domýšlet. Web TN.cz však přesně naplnil to, co se snažil Neil Postman sdělit a popisoval na „televizním světě“ (knihu vydal – jestli se nepletu – už někdy v 80. letech). Postman psal ve velké míře o televizi, ale myslím, že to vůbec není na škodu:

„Netvrdím, že k trivializaci veřejných informací dochází jen v televizi. Televize se však stala paradigmatem naší koncepce informování veřejnosti. Tak jako v dřívějších dobách tisk, televize získala moc definovat formu, v níž je třeba zprávy prezentovat, a určila také, jak na ně máme reagovat. [Televize] předkládá zprávy v podobě kabaretu…“

A ještě jedna zajímavá poznámka Neil Postmana:

„Rychle se tak pohybujeme směrem k informačnímu prostředí, jemuž bude dominovat bezbřehá trivialita a v němž fakta budou sloužit výhradně jako zdroj zábavy. Mnohokrát se ukázalo, že daná kultura je schopna přežít dezinformace a falešná mínění. Nikdo však dosud nedoložil, že může přežít i tehdy, dokáže-li obsáhnout celý svět ve dvaadvaceti minutách nebo určuje-li hodnotu zpráv podle toho, kolik lidí rozesmály.“

Když přeskočím rubriku Red, pak mě asi nejvíc dorazilo:

Snaha dodávat hodně „hot zprávy“

Jen pár titulek z úvodní strany webu: Ohavná pedofilní pornografie z Moravy, Šokující výstava ukazuje fekální porno a dominy, Dostal 7 let za sex s dcerkou, odvolal se… Asi to přiláká zvědavce a nejeden člověk (včetně mě) se do toho začte. Bohužel jsem při sledování zprávy chvílemi nevěděl, jestli jsem stále ještě na zpravodajském webu nebo někde jinde.

Snaha o odlehčení vážných zpráv

Především rubrika 90sec dokáže náležitě „pobavit“. Chápu, že v rámci nahuštěných 90 vteřin se toho nedá moc zvládnout. Ale okořeňovat vážnou zprávu nějakým veselým závěrečným bonmotem asi není tou nejlepší cestou ke kvalitnímu a dynamickému zpravodajství. Možná to někoho zaujme; pro mě osobně další doklad trivializace zpravodajství.

Asi takhle: říkejme tomu oddychový web. Říkejme tomu „pokrokový“ bulvární video-portál. Opěvujme to jako vyzrálejšího brášku Blesku a Aha. Ale nenazývejme to „kvalitním, interaktivním a dynamickým televizním internetovým zpravodajským portálem“.

Co se dá dělat. S TN.cz se žádná revoluce nedostavila. Došlo jen k další trivializaci, bulvarizaci už tak jak tak dost instantního zpravodajství. A co si o TN.cz myslíte vy? Líbí? Nelíbí?

Studio Burza: Šikovné burzovní zpravodajství České televize

Česká televize - Studio Burza

Od pátku 22. února 2008 vysílá Česká televize nový typ zpravodajství – burzovní zprávy Studio Burza. Rozhodně skvělá zpráva pro všechny ty, kteří se aktivně (i pasivně) zajímají o dění na kapitálových trzích. A po shlédnutí toho, jak to funguje v reálu, ještě větší nadšení z toho, že Česká televize do toho typu zpravodajství šla.

Osobně, ČT24 patří k mé nejsledovanější a nejoblíbenější stanici. Výborné zpravodajství, maximální snaha o objektivitu, „suchá fakta“ či zajímavé pořady – to jsou pro mě největší klady a síla této stanice. Přidání tohoto zpravodajství bylo nejenom logickým krokem, ale i velmi dobrým tahem:

„Česká televize vysílá nejobšírnější televizní ekonomické zpravodajství v České republice a ekonomika bez burzy by byla jako dům bez střechy. Jsem velmi rád, že tento významný prvek obohatí zpravodajství televize veřejné služby,“ říká generální ředitel ČT Jiří Janeček.

Mám pocit, že finanční gramotnost českého národa je velmi nízká. Když někdy pozoruji, kde lidé investují či neinvestují peníze, jak si počítají své „výhodné investiční tahy“, tak se nestačím divit. Zvyšování finanční (investorské) gramotnosti je dobrým a nezbytným krokem k většímu bohatství lidí.

Neříkám o sobě, že jsem kdovíjaký investiční guru. Povědomí o dění v ekonomice však považuji za hodně důležité, a to nejen vzhledem k osobním investičním rozhodnutím. Vždyť v konečném důsledku jde i o všeobecný přehled. Znát širší souvislosti ekonomického dění ve světě i v tuzemsku je pro mě lepší, než mít naučené a levné „bleskuidní štěky“. Co si budeme říkat, rozhovor na ekonomické téma mi ubíhá vždy rychleji, svižněji a příjemněji, než ten o počasí.

„Je to vlastně poslední kamínek do zpravodajské mozaiky programu ČT24,“ říká vedoucí projektu Michal Petrov, šéfredaktor Redakce zpravodajství ČT, „diváci v České republice budou mít poprvé možnost několikrát denně prakticky on-line sledovat pohyby akcií na pražské burze. Doufáme, že servis ocení nejen finanční odborníci, ale i drobní investoři. Jejich zájem bude pravděpodobně růst s tím, jak bude stoupat důležitost takových investic v souvislosti s důchodovým zabezpečením.“

Studio Burza je navíc dobře a logicky načasováno. 1. Před otevřením české burzy, kde je shrnuto poslední dění v USA a Asii; 2. krátce po otevření české burzy a 3. po jejím uzavření. Není nic horšího než poslouchat (a natož se rozhodovat) podle neaktuálních zpráv; byť starých jen pár hodin.

Držím Studiu Burza palce. Česká televize si u mě opět zvýšila kredit. Jen houšť a větší kapky.

Studio burza bude na ČT24 vysílat: v pátek 22. února v cca 09.25 hodin a pak v 16.45 hodin. Od pondělí 25. února v rámci Dobrého rána na ČT24 v 08.45 hodin (shrnutí pohybů akcií na americkém trhu a asijských trzích, výhled obchodování na BCPP), v rámci Zpráv na ČT24: 09.35 hodin (BCPP po otevření obchodů), v rámci Studia ČT24 v 16.45 hodin (domácí akcie po skončení denního obchodování na BCPP). V uvedených časech budou ceny akcií uváděny on screen prakticky v reálném čase.