ÚOOÚ a spamy: Chodí to výborně, ale neseje to!

Tak mi to nedalo a v červnu jsem po nějaké době opět vyzkoušel formulář Úřadu pro ochranu osobních údajů pro podávání stížností o zaslání spamu. A popravdě, jsem z toho takový nějaký tumpachový. Dnes mi totiž došla odpověď.

Předně: vážím si práci ÚOOÚ. Myslím, že jejich role je značně problematická, omezená, specifická… a navíc okleštěna současným zákonným výkladem spamu (nevyžádané pošty). Mnohé o činnosti tohoto úřadu osvětluje rozhovor s inspektorem ÚOOÚ, panem Milošem Šnytrem.

Přesto mi fungování ÚOOÚ zrovna dnes připomnělo známou hlášku z Marečku, podejte mi pero:

„Famfula, jak to chodí? – Chodí to výborně, ale neseje to. – To je u secího stroje dost podstatná závada, ne?“

Vyrozumění mé stížnosti na nevyžádané obchodní sdělení: V čem je problém?

K Vaší stížnosti – číslo podání SP-2008-004843 ze dne 14. června 2008 na rozesílání nevyžádaného obchodního sdělení Vám sdělujeme, že jsme na základě analýzy Vaší stížnosti dospěli k závěru, že se nejedná o obchodní sdělení ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti.

Za současného znění zákona č. 480/2004 Sb. se za obchodní sdělení podle § 2 písm. f) nepovažují údaje umožňující přímý přístup k informacím o činnosti fyzické osoby či právnické osoby nebo podniku, zejména doménové jméno nebo adresa elektronické pošty. Pokud tedy zaslané sdělení obsahuje pouze odkazy na webové stránky, jde sice o nevyžádanou zprávu (spam), ale o obchodní sdělení dle zákona č. 480/2004 Sb. se nejedná.

Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“) se snaží o změnu zákona č. 480/2004 Sb., ve smyslu, aby i takovéto zprávy byly postižitelné, protože ve své podstatě směřují k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické či právnické osoby. A pro konečného adresáta není rozdíl v tom, zda dostane konkrétní nabídku či pouze odkaz na stránky, kde bude nabídka uvedena. V obou případech jde totiž o nevyžádanou zprávu a jejich rozesílání většinou porušuje obchodní podmínky jednotlivých internetových poskytovatelů.

V této souvislosti Úřad upozorňuje tyto společnosti ne jednání jejich klientů a tyto ve shodě se svými obchodními podmínkami ruší jejich emailová konta.

A v čem je tedy problém? Nejdříve jsem si myslel, že je to vyjádření k takovým těm spamům typu: čistý hypertextový odkaz. Prostě něco na způsob:

Spam

Pak mi ale došlo, že je to vyrozumění k mailům, které jsem dostával z webu Tip-Práce.cz… a o které jsem psal v červnu ve článku Tip-Práce.cz: Spamy hodné Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Tip-Prace.cz

Tyto maily už nejsou pouhým hypertextovým odkazem. Osobně si myslím, že zcela naplňují podstatu nevyžádaného obchodního sdělení. Proto moc nerozumím tomuto vyrozumění ze strany ÚOOÚ. Napadá mě:
– buď se ÚOOÚ vyjadřuje k úplně něčemu jinému, než k tomu, co jsem jim poslal;
– nebo mají na různé stížnosti jednotnou vzorovou odpověď;
– nebo je skutečně jejich kompetence tak omezená, že se nám zde prostředí mění v malý Kocourkov.

Celý tento případ mě fascinuje o to více, že jsem minulý rok řešil problematiku nevyžádaných mailů s panem Ing. Geyerem z Hotelu U Lípy. Paradoxně nebyl oním „spammerem“ pan Geyer, ale dle stížnosti podané na ÚOOÚ jsem měl být „spammerem“ já. Panu Geyerovi nevyhovoval můj mail, který byl přímou reakcí na jeho mail (celý případ najdete zde). Můj mail – pozvání k účasti na Dni proti spamu – zněl:

Zdravím Vás,

píši Vám cíleně, protože patříte mezi ty české firmy, které jsou často zařazovány mezi rozesilatele nevyžádané pošty. Rád bych Vás při této příležitosti pozval k diskuzi na serveru http://www.denprotispamu.cz

Věřím, že to pro Vás je férová nabídka a zároveň příležitost své chování obhájit, vysvětlit a (pevně tomu věřím) změnit.

Do diskuze jsou vedle „českých spammerů“ pozváni také uživatelé internetu a Úřad pro ochranu osobních údajů.

S pozdravem a přáním pěkného dnešního dne – Dne proti spamu

Ing. Petr Čaník

Případ samozřejmě ÚOOÚ vyhodnotil tak, že jsem žádný spam neposlal, protože dle vyjádření inspektora z ÚOOÚ:

Pozvánka do diskuse nesplňuje výše uvedenou definici, a protože byla reakcí na obchodní nabídku Hotelu u Lípy, tak ji patrně ani nelze nazvat za nevyžádanou.

I přesto, že jsem z toho tedy vyšel v pohodě, tak mě ta situace docela zaskočila. V případě, že by má pozvánka nebyla přímou reakcí na přijatý spam z Hotelu U Lípy, mohla být dle dle slov inspektora z ÚOOÚ a dle stávající legislativy kvalifikována jako spam. A to jen proto, že byl zaslán z mailu, který používám i ke svým podnikatelským aktivitám. Proto ten Kocourkov. Proto ten paradox – vyrozumění ze strany ÚOOÚ vs. pan Geyer. A proto mé nechápání toho, co vlastně ÚOOÚ (z)může… ten úřad imho chodí dobře, ale neseje.

Co si o tom myslíte vy? Myslíte, že současná legislativa přiměřenou měrou řeší problematiku českých spamů? Existuje nějaké řešení?

Tip-Práce.cz: Spamy hodné Úřadu pro ochranu osobních údajů

Tip-Prace.cz

Tak jsem tento týden dostal další nevyžádaný mail od společnosti HZ PROFIN s.r.o., která provozuje server Tip-Práce.cz. Nevím, jak to chodí u vás, ale mně v poslední době dávají o sobě vědět častěji než je zdrávo. Rozuměj: svými maily mě maximálně obtěžují. Za poslední dobu mě „oslovili“ hned několikrát, a to například akcemi:

  • 10.6.2008 – Předmět mailu: TIP-PRACE.cz – tiskárna, kopírka, skener ZDARMA
  • 3.6.2008 – Předmět mailu: TIP-PRACE.cz – mobilní telefon ZDARMA
  • 14.5.2008 – Předmět mailu: NAVIGACE GPS ZDARMA – TIP-PRACE.cz
  • 26.3.2008 – Předmět mailu: TIP-PRACE.cz – nejúčinnější, nejrychlejší a nejlevnější inzerce práce v ČR
  • 3.3.2008 – Předmět mailu: AKCE na TIP-PRACE.cz

Úřad pro ochranu osobních údajů

Jak na takové elektronické smetí?

Pokud máte pocit, že jste obdrželi nevyžádaný mail, neváhejte a podejte stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Na svých webových stránkách má tento úřad jednoduchý formulář pro vyřízení Vaší stížnosti (kliknutím otevřete oficiální formulář ÚOOÚ). Celkové sepsání stížnosti netrvá déle než 5 minut.

„Spam je obecný výraz pro nevyžádaná a nechtěná sdělení, která jsou zasílána na vaši internetovou adresu nebo (ve formě SMS) na váš mobilní telefon. Jinak řečeno, z hlediska elektronické pošty jde vlastně o nežádoucí elektronické „smetí“. Spam má zpravidla podobu inzerce či obchodního sdělení reklamního charakteru, přičemž je hromadně rozesílán na obrovská množství (může jít i o miliony) elektronických adres. Sdělení, které spam obsahuje, se vás většinou snaží přesvědčit, abyste navštívili určité internetové stránky, abyste je dále procházeli a abyste si co nejdříve objednali určitý konkrétní produkt nebo službu.“ (zdroj: Úřad na ochranu osobních údajů)

Rozhodně není doporučováno na tyto maily reagovat, natož pak zakoupením nabízeného zboží. Kde není poptávka, tam není nabídka. Osobně si myslím, že jakákoliv rozumná firma pochopila a chápe, že tento způsob „marketingové komunikace“ není obecně pozitivně vnímám… a firma, která se rozhodně zasílat nevyžádané maily, se tak sama automaticky zařazuje mezi pochybné, druholigové firmy.

Chodí vám taky maily od firem typu Tip-Prace.cz. Od firem, které si marketingovou komunikaci pletou s (eufemicky řečeno) tapetováním nevyžádanými maily? Podali jste už někdy stížnost na ÚOOÚ kvůli nevyžádanému mailu? Koupili jste si někdy zboží na základě obdrženého spamu?

Poznámka závěrem

Budu rád za váš názor v aktuální anketě. Najdete ji v pravém sloupci (části) webu.

Den proti spamu: Poděkujme 7. listopadu svým spammerům!

Spam - Poděkujme svým spammerům

Poslední aktualizace: 29. října 12:30 hodin.

Na problematiku spamu se člověk může dívat z více úhlů – z pozice osobní nebo z hlediska širšího. Vždy z toho vyjde to samé. Spamy otravují, zatěžují, zdržují a hlavně – je jich neskutečně hodně. Například podle společnosti Commtouch a její aktuální zprávy Email Threats Trend Report tvoří spamy již 95% všech emailů.

Spammeři, přineseme vám modré z nebe!

Tato akce – Den proti spamu – je orientována speciálně na české spammery. Proč jen ty české? Je jednoduché je oslovit, jednoduché o nich informovat Úřad pro ochranu osobních údajů a člověk se s nimi může pobavit v češtině. Navíc telefonní poplatky v rámci ČR nejsou problémem.

Celá takto akce je plánována na 7. listopadu 2007. Tento den chceme ty, kteří nám během roku zaslali nevyžádanou poštu, kontaktovat a jednoduše si s nimi pěkně popovídat.

Co chceme touto akcí vzkázat všem spammerům?

Spammeři, vy se zajímáte o nás. My se jeden den budeme zajímat o vás. Máme vás „rádi“ a přineseme vám modré z nebe. Nebudeme Vám v ten den nadávat nebo si nevhodnou formou stěžovat, že nás otravujete svými nevyžádanými maily. Ten den na Vás budeme neskutečně milí. Někteří z nás Vás budou chtít pozvat na limonádu, aby si s vámi popovídali o problematice spamu. Někteří z nás Vám zavolají, aby Vám řekli pár hřejivých slov za to, že na nás během roku myslíte se svými spamy. A věřím, že většina z nás se bude chtít podělit o své přátelství s Vámi taky s Úřadem pro ochranu osobních údajů. Věříme totiž, že určitě i tam jsou lidé, kteří se s vámi chtějí blíže seznámit.

Cíl projektu – Den proti spamu

Hlavním cílem Dne proti spamu je dne 7. listopadu oslovit osobně ty, kteří nám během roku zaslali nevyžádanou poštu. Cílem akce není jim vynadat, nebo je poslat do patřičných míst. Naopak: cílem je zavalit je láskou a pozorností. Najde se dostatečné množství těch, kteří takhle osobně – telefonicky, přes „instantní kecálky“ (icq apod.), osobním rozhovorem nebo jinou formou – budou chtít poděkovat svému spammerovi/svým spammerům?

Proč zrovna tento den? Vy, kdo pamatujete „předrevoluční éru“, určitě vzpomínáte, že to byl den, kdy začínal Měsíc československo-sovětského přátelství. Svátek, který jsme milovali asi tak jako samotné spammery.

Cílem Dne proti spamu je také vyvolat širší a konstruktivní diskuzi o této problematice – o současné legislativě v ČR, možnostech řešení tohoto problému apod.

ÚOOÚ a spammeři: Seznamte se, prosím!

Touto akcí však nechceme skončit jen u jednoho recesí prosluněného dne. Jde o to výsledky z této akce vyhodnotit, dostatečně je medializovat + o výsledcích informovat především Úřad pro ochranu osobních údajů.

Sběr dat bude jednoduchý. Na vybraném místě se budou moci všichni ti, kteří se jakoukoliv formou zapojí do této akce, podělit o své postřehy – koho oslovili, s jakými výsledky apod. O všem se v dostatečném předstihu dozvíte více.

Podmínky akce – Den proti spamu

1. Chovat se ke spammerům ve vší slušnosti – zaslouží si být zavaleni naší vstřícností a láskou.
2. Reagovat jen na spammery, kteří vám poslali nevyžádanou poštu během posledních 12 měsíců.
3. Nevyvolávat konfrontace – naopak, pěkně se s nimi pobavit, či s nimi strávit svůj volný a drahocenný čas.
4. Každý nese osobní odpovědnost za to, jak seriózně a slušně se bude bavit s osloveným spammerem.
5. Podpora a šíření této akce neprobíhá formou zasílání nevyžádaných zpráv jakéhokoliv druhu. Účel jednoduše nesvětí prostředky! Využíváme všech dostupných a férových prostředků podpory – přímé informování médií, informování přátel či internetových komunit. Vždy to ale děláme tak, abychom nebyli nařčeni ze spamování. Stejně tak žádáme všechny účastníky akce, aby jednali stejně tak. Jakékoliv nefér způsoby informování o akci jsou nepřijatelné a jsou v přímém rozporu s touto akcí.

Chybí v Podmínkách akce nějaký důležitý bod? Dejte mi o něm vědět (email: petr[z]canik.cz), přihodím.

Bude se slavit i na Slovensku a jinde?

To už necháme na vás samotných.

Pomůžete? Zapojíte se? Podpoříte? Přispějete svým názorem?

Máte zajímavé nápady? Pomohli byste i vy rádi s touto akcí? Neváhejte mě kontaktovat. Jakákoliv pomoc je vítána.

Chcete tuto akci podpořit? Dejte o ní vědět na svém blogu, webu, vykládejte o ní při svátečním obědě nebo o ní prohoďte pár slov při randění.

Důležité zdroje:

Lupa.cz: Spam tvoří již 95 procent všech e-mailů

Lupa.cz: Jsme spameři, omluvte nás

iHNed.cz: SPAM : Všechno, co jste chtěli vědět

Wikipedia.cz: Spam – přehledný materiál o spamu: historie spamu, zákony a opatření proti spamu.

Wikipedia.cz: Komentářový/Diskuzní spam (Forum spam) – další z oblastí spammingu. Tentokrát o vkládání/zahlcování diskuzních fór nevyžádanými komentáři/posty.

Český spam: Články o spamu – linky na zajímavé články iDNES.cz, Lupa.cz, BusinessWeek.cz apod.

Český spam: Databáze spamů

Blok.Rozanek.cz: Nech spammera žít

Blok.Rozanek.cz: ÚOOÚ loni potrestal 88 spammerů

Čaník.cz: Měj rád spammera svého

Čaník.cz: Spammeři a běžní uživatelé: Nerovný boj s elektronickými znečišťovateli

Víte o dalším zajímavém zdroji? Dejte mi o něm vědět (email: petr[z]canik.cz), přidám jej zde.

Spammeři a běžní uživatelé: Nerovný boj s elektronickými znečišťovateli

Spam

Jedna vlaštovka sice jaro nedělá, ale i tak mi včerejší zpráva v iHNed.cz – Spammeři odkazující na pornostránky dostali v USA pět let vězení – ihned po přečtení zvedla náladu a vyburcovala ještě více můj odpor proti nepolapenému zbytku spammerů.

Je málo věcí, které mě dokáží rozčílit tak jako spam. Neznám snad na internetu větší verbež než ty, kteří si vydělávají na živobytí tímto způsobem, tedy spamováním. A nemluvím zde pouze o těch, kteří tyto služby zprostředkovávají pro druhé. Nesmírně mi pijí krev i ti, kteří si touto formou sdělení chtějí jen tak trochu přilepšit – dát zbytku světa nebo alespoň té naší republice vědět, že otevřeli nový obchod, mají skvělé akce, mají hotel u stromu (třebas ten U Lípy) nebo nabízejí skvělé reality.

Jeden známý žil týdny v blaženém domnění, že jeho webové stránky jsou natolik atraktivní a skvělé, že řada zahraničních návštěvníků se k jeho webovým stránkám musí vyjádřit aspoň slovíčkem. No, nepotěšili by i Vás pochvaly typu:

  • Super color scheme, I like it! Good job. Go on.
  • Your website has a useful information for beginners like me.
  • Looks nice! Awesome content. Good job guys.
  • This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
  • Nice colors. Keep up the good work. thnx!
  • Your site is on top of my favourites – Great work I like it.

Bohužel, obrana proti spamu je stále značně nedostatečná. Jde to vidět i u výše uvedeného článku – ve chvíli, kdy je spam zasílán ze zahraničí, je na něj naše i zahraniční (tedy i ta americká) legislativa relativně krátká. Navíc je současné znění naší legislativy docela nešťastné.

Všímám si, že poslední dobou je v módě posílat „férové maily“. Znáte je?

Vazeni, na zaklade zakona c. 480/2004 Sb., o nekterych sluzbach informacni spolecnosti, si Vas dovolujeme pozadat o souhlas s jednorazovym zaslanim obchodniho sdeleni. Obsahem budou informace o nove dopravni burze nakladu a dopravy pro dopravce, spedice, vyrobni a produkcni firmy. (Zdroj: Český spam)

Pro mě osobně se na takto sepsaném mailu nic nemění. Vyjde mi to nastejno jako bych dostal klasický spam. Poštu jsem si nevyžádal – zůstává pro mě spamem, a to bez ohledu na díry v legislativě. Řešení? Něco (nechtěl jsem napsat napřímo, že tristně málo) vyřeší Úřad pro ochranu osobních údajů. Vyzkoušeli jste již například jejich formulář Podání stížnosti na nevyžádaná obchodní sdělení? Na zbytek je člověk víceméně krátký a je odkázán sám na sebe, tzn. musí vynaložit svůj čas, energii a finance – Wikipedia.cz: Opatření proti proti spamu a boj proti němu.

Právní úlitby spammerům typu „zákazníci [mají] možnost zasílání reklamy kdykoli odmítnout“ nebo možnost legálně zasílat jen pouhé odkazy na web nejsou řešením. (iDNES.cz: Rozesílání spamu v ČR bude mít méně překážek) Spíše je chápu jako výsměch běžným uživatelům internetu a silný nástroj pro spammery. Osobně se přikláním k úplnému zákazu zasílání nevyžádaných obchodních sdělení. Není to ideální řešení, ale je to imho to nejmenší zlo. Existují určitě rozumnější a věrohodnější cesty, jak na internetu najít potřebné informace. Nebo Vy jste si snad někdy něco pořídili na popud spamu?

Odjinud k tématu spamu:
=============
Blok.Rozanek.cz: Nech spammera žít – ochutnávka: „Pane Formánku, nerozmyslel! Dokud provoz vašeho úřadu platím ze svých daní, tak vy budete pracovat. Vaší náplní práce je prošetřit mou stížnost, následně konat a nakonec mne informovat o výsledku. To máte dělat, za to jste placeni a to je vaší povinností, která vám byla uložena zákonem.“

Blok.Rozanek.cz: ÚOOÚ loni potrestal 88 spammerů – ochutnávka: „Minulý rok podali Češi 1503 stížností na spammery. Úřad pro ochranu osobních údajů ale z tohoto množství vyřešil jen 88 případů. Všechny skončily pokutou v celkové výši 316 tisíc Kč.“

Český spam: Články o spamu – linky na zajímavé články iDNES.cz, Lupa.cz, BusinessWeek.cz apod.

Wikipedia.cz: Spam – přehledný materiál o spamu: historie spamu, zákony a opatření proti spamu.

Wikipedia.cz: Komentářový/Diskuzní spam (Forum spam) – další z oblastí spammingu. Tentokrát o vkládání/zahlcování diskuzních fór nevyžádanými komentáři/posty.