TN.cz: Trivializace, bulvarizace a ubavení se k smrti

TN.cz

Tak nám Nova přinesla nový web TN.cz. Drahý web; pro mě osobně nikoliv hodnotou, ale především cenou (100 miliónů). Zajímavý zpravodajský portál? Bohužel ale asi nepatřím k té správné cílovce, pro kterou byl tento web vytvořen a která náležitě ocení zábavnou formu podávání zpráv. Při procházení tohoto webu ani jednou nenapadlo něco, co by se podobalo zpravodajství nebo jen z dálky připomínalo serióznost. Blesk ve video-kabátku? Rozpohybovaný destilát aha-plátků? Asi tak nějak. A hlavně (a bohužel) další ukázka bulvarizace zpravodajství. Nemám nic proti „přibližování“ se zpravodajství běžným smrtelníkům. Taky nemusím celé dny poslouchat Radiožurnál, číst Hospodářské noviny a sledovat ČT24 nebo BBC. Bulvarizace zpravodajství na TN.cz mě však až nepříjemně zaskočila. Přece jen jsem díky reklamnímu drillu čekal a očekával větší solidnost.

„Realizace portálu byla umožněna mj. i díky novému digitálnímu zpravodajskému centru, jehož vybavení na špičkové evropské úrovni nám umožňuje zpracovávat informace nejen pro televizní vysílání, ale umísťovat i řadu těchto informací na internet. Výsledkem této aktivity je kvalitní, interaktivní a dynamický televizní internetový zpravodajský portál,“ zdůrazňuje ředitel sekce zpravodajství a publicistiky Martin Ondráček. (zdroj: tisková zpráva TV Nova)

Ale zpět k mému brouzdání po TN.cz. Při sledování jsem si nemohl několikrát nevzpomenout na knihu, kterou jsem četl před x-lety. Ubavit se k smrti – Veřejná komunikace ve věku zábavy se jmenovala. Některé věci jsem si při čtení musel tehdy (před 9 lety) domýšlet. Web TN.cz však přesně naplnil to, co se snažil Neil Postman sdělit a popisoval na „televizním světě“ (knihu vydal – jestli se nepletu – už někdy v 80. letech). Postman psal ve velké míře o televizi, ale myslím, že to vůbec není na škodu:

„Netvrdím, že k trivializaci veřejných informací dochází jen v televizi. Televize se však stala paradigmatem naší koncepce informování veřejnosti. Tak jako v dřívějších dobách tisk, televize získala moc definovat formu, v níž je třeba zprávy prezentovat, a určila také, jak na ně máme reagovat. [Televize] předkládá zprávy v podobě kabaretu…“

A ještě jedna zajímavá poznámka Neil Postmana:

„Rychle se tak pohybujeme směrem k informačnímu prostředí, jemuž bude dominovat bezbřehá trivialita a v němž fakta budou sloužit výhradně jako zdroj zábavy. Mnohokrát se ukázalo, že daná kultura je schopna přežít dezinformace a falešná mínění. Nikdo však dosud nedoložil, že může přežít i tehdy, dokáže-li obsáhnout celý svět ve dvaadvaceti minutách nebo určuje-li hodnotu zpráv podle toho, kolik lidí rozesmály.“

Když přeskočím rubriku Red, pak mě asi nejvíc dorazilo:

Snaha dodávat hodně „hot zprávy“

Jen pár titulek z úvodní strany webu: Ohavná pedofilní pornografie z Moravy, Šokující výstava ukazuje fekální porno a dominy, Dostal 7 let za sex s dcerkou, odvolal se… Asi to přiláká zvědavce a nejeden člověk (včetně mě) se do toho začte. Bohužel jsem při sledování zprávy chvílemi nevěděl, jestli jsem stále ještě na zpravodajském webu nebo někde jinde.

Snaha o odlehčení vážných zpráv

Především rubrika 90sec dokáže náležitě „pobavit“. Chápu, že v rámci nahuštěných 90 vteřin se toho nedá moc zvládnout. Ale okořeňovat vážnou zprávu nějakým veselým závěrečným bonmotem asi není tou nejlepší cestou ke kvalitnímu a dynamickému zpravodajství. Možná to někoho zaujme; pro mě osobně další doklad trivializace zpravodajství.

Asi takhle: říkejme tomu oddychový web. Říkejme tomu „pokrokový“ bulvární video-portál. Opěvujme to jako vyzrálejšího brášku Blesku a Aha. Ale nenazývejme to „kvalitním, interaktivním a dynamickým televizním internetovým zpravodajským portálem“.

Co se dá dělat. S TN.cz se žádná revoluce nedostavila. Došlo jen k další trivializaci, bulvarizaci už tak jak tak dost instantního zpravodajství. A co si o TN.cz myslíte vy? Líbí? Nelíbí?