Televizní reklama: Hodná, zlá či ošklivá?

Staropramen

Minulý týden jsme se se studenty (v rámci kurzu Podnikatelské etiky) hned několikrát dostali na téma: televizní reklamy a jejich posuzování Radou pro reklamu. Řeč padla o případu, který byl v posledních dnech medializován, a to zákaz televizní reklamy na FS8000 – viz například Novinky.cz: Rada zakázala reklamu na Fernet kvůli mladým herečkám. Viděli jste? Znáte?

Problémem v této reklamě byl dle Rady pro reklamu:

1. věk, na který vypadají hlavní aktérky spotu,

2. cílení reklamy na mladší komunitu.

Dle kodexu reklamy nesmí být v reklamách věk konzumentů alkoholu nižší 25 let; stejně tak nesmí tito konzumenti vypadat mladší 25 let. Dle Rady pro reklamu došlo v této reklamě k porušení tohoto bodu kodexu… a reklama byla shledána jako závadná.

„Proti verdiktu rady není odvolání. České celoplošné televizní stanice se jím řídí a spoty odmítají vysílat. Obávají se totiž sankcí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, řekl zástupce reklamní agentury.“ (zdroj: Novinky.cz: Rada zakázala reklamu na Fernet kvůli mladým herečkám)

Malý test konzistence s výroky RPR

Ale pojďme k meritu věci. Dnes jsme si pro Vás připravil malý test, který souvisí s tou kauzou. Minulý týden dvě studentky ve své (mimochodem výborné) prezentaci hovořili o postoji Rady pro reklamu k různých reklamám. V jejich prezentaci uvedli mezi jinými i tyto dvě reklamy:

Zott Jogobella

Staropramen

A mne zajímá? Co si myslíte, jak Rada pro reklamu (RPR) rozhodla u těchto dvou reklam? Byly shledány jako závadné? V čem byl dle stěžovatelů problém? Jak se k tomu postavila RPR?

Jsem zvědavý na vaše názory… do konce týdne zde vyvěsím bližší info o těchto případech a verdiktech RPR.

Aktualizace/Odpovědi

Tak, jak je to s reklamou na Zott a Staropramen?

Zott Jogobella

RPR byla tato reklama shledána jako závadná. Uznala argumenty stěžovatelky, soukromé osoby. Celé rozhodnutí arbitrážní komise RPR najdete zde.

„Stěžovatelka sleduje se znepokojením reklamy na jogurty Jogobella. Je přesvědčena, že dochází k porušení zákona, protože reklama je klamavá. V reklamě se tvrdí, že ovoce v jogurtu je čerstvé a zároveň se tvrdí, že je tam obsažena celá denní dávka ovoce. Každé ovoce má přece vegetačně limitovanou dobu pro sklizeň, po kterou je zralé a čerstvé. Stejně tak si stěžovatelka nedovede představit, že marmelády v jogurtu obsahují stejné množství vitamínů jako čerstvé ovoce.“ (zdroj: ROZHODNUTÍ ARBITRÁŽNÍ KOMISE RPR Čj. 035/2007/STÍŽ)

Staropramen

Rada pro reklamu nepřistoupila na argumenty stěžovatele, věřícího hinduisty. Podle stěžovatele reklama snižuje náboženského/filozofického cítění hinduistů, a to především hláškou: „Žiješ jen jednou“. Tato reklama byla RPR posouzena jako nezávadná. Celé rozhodnutí arbitrážní komise RPR najdete zde.

„AK RPR vzala na vědomí vyjádření zadavatele, ve kterém se mj. uvádí: „ Rčení „žiješ jen jednou“ má v běžné řeči, a zejména v reklamě, úplně jiný význam než mu stěžovatel přikládá. Rčení má spíše význam „co můžeš (příjemného) udělat dnes, neodkládej na zítřek“, o kterém by jistě bylo zatěžko tvrdit, že je reinkarnací. Reinkarnace v hinduistickém pojetí znamená, že individuální duše prochází mnoha vtěleními, až se její vědomí rozvine natolik, že může splynout s kosmickým vědomím, s Bohem. Takového pojetí reinkarnace se slogan vskutku nijak netýká.“ (zdroj: ROZHODNUTÍ ARBITRÁŽNÍ KOMISE RPR Čj. 030/2007/STÍŽ)

Shrnutí? Asi není třeba… život je někdy opravdu pestrý.