(Ne)bezpečný internet: Kde je Miro?

Zodpovedne.sk

Na Slovensku rozběhli zajímavou mediální kampaň zaměřenou na prevenci před možnými hrozbami v éře internetu a mobilní komunikace. Kampaň je cílena především na rodiče s dětmi… a dotýká se takových ožehavých témat jako je pedofilie, pornografie, násilí ve hrách a extrémismus. Součástí kampaně je také televizní spot: „Kde je Miro?“ Že jste ještě neviděli? Měli byste…

Slovenský spot: Kde je Miro?

„Spotom chceme vyvolať diskusiu o používaní internetu a mobilných telefónov,“ uviedla Andrea Kerestešová, moderátorka relácie Cookie.sk, ktorú vysiela STV. „Veríme, že spot Kde je Miro? bude mať u divákov podobný ohlas, ako projekt Zodpovedne.sk a nadviaže na svoje úspechy v ďalších krajinách EU,“ dodáva Miroslav Drobný, koordinátor projektu. (zdroj: Zodpovedne.sk)

Původní verze spotu (nazvanou „Wo ist Klaus?“) připravilo již v roce 2005 německé centrum pro bezpečný internet KlickSafe.de. Mimochodem tento spot získal v roce 2006 ocenění AME Awards na mezinárodním festivalu v New Yorku.

Německý spot: Wo ist Klaus?

„Prečo zvyšovať povedomie o zodpovednom správaní sa na internete a v mobilnej komunikácii? Podľa výskumu v Českej republike 91% detí poskytne svoju emailovú adresu neznámej osobe, 79% poskytne svoje telefónne číslo, 72% fotografiu, takmer polovica poskytne adresu domov! Na stretnutia s neznámou osobou viac ako 50% detí aj príde bez vedomia svojich rodičov.“ (zdroj: Zodpovedne.sk)

Samotný projekt Zodpovedne.cz, do kterého spadá i spuštění televizního spotu „Kde je Miro?“, se rozběhl již v létě 2007. Hlavní mediální kampaň začala v lednu 2008. Projekt bude finišovat v dubnu 2009. Dle oficiálního webu projektu jsou během realizace projektu připraveny následující výstupy:

Pomoc.sk – helpline linka 0800 500 500 (číslo pro Slovenskou republiku) – 24 hodin/7 dní, spuštěna od 6. 2. 2008

Cookie.sk – TV relace 42 částí, týdně po celý rok 2008, 5 – 15 minut.

– 2 internetové portály: Zodpovedne.sk, Pomoc.sk

– 300.000 ks učebnic, pracovních sešitů s informacemi o projektu v základních a středních školách.

– 40.000 ks plakátů, letáků, brožur

– Rozhlasové vysílání, Periodický tisk, 8 pracovních setkání v krajských městech, Týdenní tour Safer Internet, Kulaté stoly pro lokální autority, Seminář pro rodiče a deti, Letní počítačové kurzy

– TV spoty.

Co si o této problematice myslíte vy? Zaslouží si toto téma pozornost ze strany rodičů? Uvědomují si rodiče veškeré hrozby? Nebo je to jen nafouknutá bublina?

CE versus CE: Najděte 5 rozdílů, aneb jak se parazituje ve velkém

CE versus CE: Najděte 5 rozdílů anebo jak se parazituje ve velkém

Když se před pár dny dostala do médií zpráva o blízké podobnosti labelu China Export (CE) a Communauté Européenne, resp. Conformité Européenne (CE), docela mě to šokovalo. Šokovalo svou zákeřností. Nechci zde příliš filozofovat nad tím, do jaké míry si lidé při nakupování všímají různých certifikátů a značek kvality (i když anketa na iDNES.cz ukazuje, že si toho při nakupování všímá 2/3 respondentů). Nechci ani tak hovořit o tom, jak se vyrábí „seriózně se tvářející značky“, které si vymýšlejí sami výrobci a splňují nám tak náš český sen. Jde mi o samotný fakt, že někdo parazituje na zavedené značce CE a tím potažmo parazituje i na důvěře spotřebitelů.

V čem je tedy problém? Některé čínské zboží začalo používat svůj vlastní label CE (aka China Export), který je však nemile podobný léty zavedené značce CE (aka Comunità Europea), která označuje zboží, které splňuje normy Evropské unie. Rozdíl je pouze kosmetický, a to ve vzdálenosti mezi písmeny C a E. Shoda okolností? Nemilá náhoda?

CE versus CE

Jak tedy poznat pravé CE od toho parazitujícího? Řešení je právě v oné vzdálenosti mezi C a E. Ale nalijme si čistého vína. Myslím, že na tu vzdálenost nebude jen tak někdo hledět. A tím ani tak nemyslím spotřebitele, jako spíše některé výrobce. Navíc to pro mě osobně degraduje i samotnou léta budovanou značku CE (viz níže).

Comunità europea (CE)

Parazitování na pověsti někoho jiného není nic neobvyklého. Můžeme začít od kultovních (a tragikomických) plagiátů typu „PLIMR“ nebo hlášek: „Více proužek, více Adidas“. Své by o tom mohli vyprávět i společnosti Blata, Kofola či Hamé. Parazitování není rozhodně ničím neznámým ani na poli internetu – případy CzechTrade.net nebo Dinseyland.com jsou bohužel jen špičkou ledovce. Snad případ kolem CE versus CE nezůstane bez odezvy.

Co si o tomto problému myslíte vy? Nedalo vám to a podívali jste se, kolik zboží s labelem China Export máte doma?