Klamy reklamy: Auto se spotřebou 0 litrů/100 kilometrů

T-Mobile

Dnes to bude stručné… a hodně na Vašem důvtipu. Nechce se mi zde popisovat celá story. Vystačím si pouze s 2 obrázky, pár otázkami a diskuzí níže, na kterou jsem hodně zvědav.

Reklama č. 1: Auto se spotřebou 0 litrů/100 kilometrů

Klikněte na obrázek pro bližší info.
T-raktor

Reklama č. 2: Se zvýhodněním T-Mobile rodina si voláte mezi sebou zadarmo!

Klikněte na obrázek pro bližší info.
Se zvýhodněním T-Mobile rodina si voláte mezi sebou zadarmo!

Shrnuto a podtrženo

Lžou tyto 2 reklamy? Obelhávají potenciální klienty? Můžeme tomu říkat klamy reklamy? Nelže se, pouze se vyvolává jiný dojem (samozřejmě dostatečně ošetřený dodatečným infem). Je to v pořádku? Co si o tom myslíte vy?

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

17 komentářů: „Klamy reklamy: Auto se spotřebou 0 litrů/100 kilometrů“

  1. ad1: taky se tam nepise jeslti je to benzin, nafta nebo treba voda. pak by to i pravda treba byla… ;)

  2. No tak ta prvni reklama mi prijde jako takova absolutne nic nerikajici. Vubec nechapu jaky produkt bych si mel predstavit. Ale uplne zdarma asi nebude. Pominu-li to ze je o nicem tak bych rekl, ze jde o (z meho pohledu) zrejmou nadsazku, takze bych tohle auto vazne nehledal (dokonce ani z kopce moderni auta nejezdi zadarmo :-))

    Pokud jde o druhou reklamu tak tam se mi zda, ze uziti slova rodina je zbytecne zavadejici. Samozrejme ze to lze zakoupit i pro opravdovou rodinu, ale o moznosti zaradit do sluzby kohokoli jsem nemel ani poneti. Takze jsem na to ted celkem hledel. To je nakonec skoda i pro T-mobile, ze to neni dostatecne zrejme. Letaky se vyhazuji a na billboardu to nezjistim.

    Celkove bych rekl ze tenhle typ reklam me vubec neoslovuje, coz bych tvrdil o reklamach mobilnich operatoru vseobecne. Jsem velmi pohodlny clovek a svuj tarif si vybiram sam, nemam rad smluvy a nejake vazani se v podobnych programech. Takze mi Vodafone naprosto vyhovuje.

  3. admxx: dík za komentář. Jen ať nedojde k omylu. 1. reklamu na T-raktor jsem včera večer vytvořil záměrně jako narážku na reklamu T-Mobilu. Nevím, ale nemůžu se někdy zbavit pocitu, že některé reklamy se snaží cíleně vytvořit falešný dojem. Může mi někdo říct, co je tam v konečném důsledku zadarmo? Nevím, ale trošku mi to připomíná letenky za 1 korunu… co vy na to?

    Podobným příkladem je pro mě (loňský) případ kolem Grand Optical. Například Ladislav Šťastný z Rady pro reklamu pro Lidovky řekl: „Typickým příkladem byla loni reklama značky brýlí Grand Optical, která slibovala procentuální slevu ve výši zákazníkova věku. Když pak kupující tuto slevu nárokovali, dozvěděli se, že platí teprve při nákupu brýlí od určité ceny. To však reklama neříkala.“

  4. Aha aha. Tak to potom jo. Jak jsem se jiz mnohokrat presvedcil tak zadarmo neni nikdy nic :-) Zadarmo je tak maximalne zrizeni te sluzby. Hovory zadarmo ale nejsou, protoze i kdybych provolal 216 000 minut (vsech 5 clenu vola nonstop cely mesic :-) ) tak za minutu zaplatim 0,00231 korun. A to neni zadarmo! :-D

    Jako dalsi priklad muze slouzit nulaprocentni navyseni pri splaceni.

    Nebo kdysi mel philips slevovou akci. V reklame se tvrdilo: „Kupte si pristroj phillips a ziskejte slevu 25, 50, 75 nebo 100%“. V praxi to probihalo tak, ze pri koupi zakaznik dostal „los“ a po seskrabani zjistil, ze ziskava slevu 5%, castka mu bude vracena, pokud los a kopii dokladu zasle na tu a tu adresu. Ale reklama se tvarila, ze jedine mozne slevy jsou 25, 50, 70, 100%.
    Ale to uz je tak 7 let…

  5. Veškeré reklamy služeb mobilních operátorů tradičně zanedbávají nutnost paušální platby :) Podle mne jsou ovšem horší věci. Například jsem do dnešního dne nepochopil, jak je možné, že mohou bez postihu prodejci uvádět cenu elektroniky nikoli v její finální výši, ale bez určitých poplatků. Nebo jak je možné, že doposud cestovní kanceláře nejsou povinny uvádět konečnou cenu leteckých zájezdů. Vedle toho mi přijde reklama na T-Mobil Rodinu poměrně neškodná.

  6. A také se podívejte na tu ruku uprostřed trochu vlevo a zkuste si pak ke kazdemu člověku najít polohu jeho/její vlastní ruky

  7. admxx: Technická: pět účastnků podle mě nemůže vést 5 hovorů, maximálně 4 v případě konferenčního hovoru. Ikdyž teoreticky by si mohli nastavit přesměrování hovorů pěkně dokolečka a ten první by pak přidržel ten hovor a mohl ho tak přijmout. ;-)

  8. Pro zachování objektivity: Teď mám před sebou jejich newsletter Dialog a tam je to naprosto v pořádku. Bez zavádění…

  9. Mě by se líbily pravidla jako v USA – nepravdivou reklamu si tam většinou nikdo nedovolí, jinak jde k soudu. A nejostřeji to hlídá právě konkurence. To mě překvapilo, když mi jeden člověk z USA v podstatě sdělil, že kupuje podle reklamy. Měl jsem tendenci mu to vymlouvat jako blbost, ale pak mi došlo, že je chyba na mé straně. On si to totiž v USA může dovolit, protože reklamy lžou tisíckrát méně, než v Česku, a že co reklama deklaruje, to taky musí splnit. Tudíž i jinak vnímám zprávy, že Američan nakupuje co je v reklamě (což Čech většinou uvádí s pejorativním despektem) – on totiž může.

    Bránit se člověk může jediným způsob – kašlat na české reklamy. Já osobně je prostě na interentu blokuji, a dělám to hlavně proto, že lžou. Na televizi se nedívám, noviny nekupuji, takže jsem v rámci možností bez reklam. On je to začarovaný kruh, na který nakonec dost dojedou i firmy samotné – tím, že lidi ví, že v reklamách se lže a podvádí na ně méně dají, takže reklamní kampaň v Česku je pro stejný efekt čím dál dražší – a tahle spirála pořád stoupá.

    Nějaké udávání na úřady je výsměch. Je úplně jedno, jestli je to Rada pro reklamu, nebo cokoli jiného – většinou v tom nic neudělají. Stejné je to s Úřadem pro ochranu osobních údajů – mají tam formulář pro nahlášení nevyžádaného spamu a po asi pěti pokusech spam nahlásit jsem se pokaždé dozvěděl, že je to v pořádku, že to není spam, ale obchodní sdělení.

    Takže já reklamy nesleduji, jednak jsou stupidní, jednak jsou lživé, a jednak jsou vtíravé. Nemají mi co přinést kromě ztráty času, tak je naprosto zbytečné se jimi zabývat.

  10. MÁM RÁD VTIPNÉ REKLAMY. Musí se počítat s tím, že nezkušený člověk často naletí na nefér reklamu. Několikrát se i na mne vztahovalo ZA BLBOST SE MUSÍ PLATIT. A tak jsem platil. Dnes jsem opatrnější..

  11. k tomu dotazu na palivo… na co asi bude jezdit t-raktor? ;) TDi = traktor (zvuk, vibrace, …)

Komentáře nejsou povoleny.