Etika bez moralizování a morálka bez etiky

Už nějakou dobu v sobě řeším jeden zásadní problém: Jak diskutovat o etice a různých etických problémech bez toho, aby člověk nebyl hned v druhé větě označen za moralistu? Nevím, jestli je vůbec možné na tuto otázku dát nějakou (pro mě) pozitivní/rozumnou odpověď. Upřímně mě ale vždy štvalo a doposud štve jakékoliv moralizování. Je až s podivem, že i přes můj odpor k (jakýmkoliv zbytečným) regulacím a odpor k moralizování, už nějaký ten rok tento předmět (podnikatelská etika) vyučuji na VŠE Praha.

„Etické chování firem je v rámci dlouhého období tou nejlepší podnikatelskou strategií.“ Manuel G. Velasquez, Business Ethics – Concepts and Cases

Etika bez moralizování

Etika coby vědní disciplína mě vždy zajímala. Problematika lidských hodnot, dopad lidských hodnot a kultury na výkonnost ekonomického systému – to jsou jen některé z oblastí, které mě fascinovaly a které mě vlastně přitáhly k tomuto oboru. Osobně si nerad s tímto oborem spojuji nějaké „svatouškovství“. Je to stejně „suchý“ obor jako psychologie a sociologie. Definuje nebo se snaží definovat klíčová témata svého zájmu a snaží se tato témata více osvětlit.

Etika se snaží definovat optimální a skutečnosti přiměřené chování; právě v této fázi nabývá etika svého normativního charakteru. Neznamená to však, že by dávala hotové, konkrétní a předem vypracované návody. Její snahou je spíše ukázat cestu a kritéria k nalezení optimálního jednání/chování. Řečeno slovy Nicolaie Hartmanna v jeho knize Struktura etického fenoménu: Etika „neurčuje, nedefinuje u toho, co máme činit, ono vlastní „co“ – podává však kritéria, pomocí nichž to [„co“] lze poznat.“ (Hartmann, N., 2002:25) Etika jako vědní disciplína se snaží v jedinci nastartovat adekvátní způsob vyhodnocování situace a hledání optimálního řešení.

Proč podle mě má vůbec smysl o podnikatelské etice v dnešní době diskutovat? Jedním z důvodů je mé přesvědčení, že v rámci dlouhodobé kooperace se právě férový přístup a zohledňování principu win-win (tj. přání a potřeb dalších zainteresovaných skupin) stává tím pravým motorem, který dlouhodobě udržuje naše podnikání v chodu. Není tedy třeba moralizovat, dělat ze sebe chytrého nebo druhé přivádět „na cestu pravdy“. Stačí nad věcmi více přemýšlet, hledat vzájemný konsenzus a často jen přemýšlet nad tím, jestli bych chtěl, aby se druzí chovali stejně jako já.

„Etika v podnikání není o moralizování a neznamená to, že musíme být svatoušky. V prvopočátku to znamená, že se nechováme jako svině… v dalším kole pak usilujeme o to, abychom byli dobrými sousedy/spoluobčany pro naše okolí.“

Morálka bez etiky

A teď si dejme trochu filozofování. Dostáváme se totiž k lehce filozofickému zamyšlení, s kterým přišel ve své knize „Úvahy o postmoderní době“ známý anglický sociolog polského původu Zygmunt Bauman. Úzce souvisí se současným smyslem etiky. Upřímně, výraz „etické chování“ se stal pro některé badatele značně problematickým a raději se mu vyhýbají. Zcela logicky si kladou otázky: „Co je vůbec etické a neetické?“; „Co je správné a nesprávné?“; „Co je dobro a zlo nebo spravedlnost a nespravedlnost?“ Jsou to běžné a opodstatněné otázky kladené v době charakteristické pesimisticky-relativistickým agnosticismem.

Tento stav nevznikl náhodně – je to zcela přirozená reakce na změny odehrávající se především v posledních dvou staletích. Ztráta víry v tradiční autority (Bůh, církev atd.), které udávaly to, co je etické a neetické, dobro a zlo, vedla k situaci, kterou výstižně Cornelius Castoriadis popisuje jako „nepřítomnost základů“. Zygmunt Bauman v této souvislosti uvádí:

„Něco jiného je víra, že etické základy morálky ještě nebyly odhaleny, a něco jiného ztráta víry v základy jako takové. Dostojevského brutální teze, že „není-li Boha, pak je všechno dovoleno“, byla pouze veřejným přiznáním se k obavám, jež potajmu tížily budovatele moderního „bezbožného“ (nebo „post-božího“) řádu. Tvrzení „není Boha“ znamená toto: není síly mocnější, než je lidská vůle, která je schopna zlomit odpor člověka a donutit jej k morálce. A není vznešenější, důvěryhodnější a důstojnější autority, než jsou lidské předtuchy a intuice – autority, která by mohla přesvědčit bloudící a pochybující, že činy, jež se jim jeví jako ctnostné, šlechetné a spravedlivé, jsou opravdu takovými, za jaké je považují, autority, jež by dokázala přivést zatoulané zpět na cestu ctnosti.“ (Bauman, Z., 1995:126)

Společnost je dle Baumana postavena před skutečnost, že zde není nikoho, o koho by se dalo opřít, kromě ní samotné. Podobnou myšlenku jinými slovy vyslovuje i Andrej Tarkovskij: „Nikdo a nic nemůže pomoci člověku než člověk sám. Mimo nás není žádné síly, která by nám usnadnila existenci. Člověk sám utváří jak sebe, tak svou budoucnost.“ (cit. dle Kopaněvová, G., 1999:38) Castoriadisův výrok je pak již pouze doplněním vyřčeného: společnost „se sebekonstituuje otevřeně. Jinými slovy, tato společnost ví, že významy, v nichž a jejichž prostřednictvím žije, jsou jejím vlastním dílem.“ (cit. dle Bauman, Z., 1995:128).

Znamená toto zjištění konec etického chování a konec morálky? Nikoliv. Dle Baumana je současnost (postmoderní éra) pouze koncem „věku etiky“, ale zároveň počátkem „věku morálky“ – Bauman v této souvislosti používá termín „morálka bez etiky“.

Na základě „nepřítomnosti základů“ má společnost do jisté míry právo pochybovat o etickém a neetickém, dobru a zlu, ale nese a má plnou odpovědnost za stav, který svým jednáním vytváří. Člověk ve věku „morálky bez etiky“ totiž nepřestal hledat správné jednání; stále o ně usiluje. Dokonce vznikl další důvod proč o ně má usilovat:

„Lidé jsou vrženi do postmoderní společnosti a nemají kam utéci: musí se podívat do tváře vlastní mravní nezávislosti a tedy vlastní mravní odpovědnosti, kterou jim nelze vzít, ale jíž se nemohou zříci.“ (Bauman, Z., 1995:163)

Bauman automaticky nepopírá běžně chápaný význam etiky, i když jeho text tento termín obsahuje. Spíše ukazuje na důležitý přerod, který nastal v lidských dějinách a který usmrtil, či přinejmenším vážně zranil, tradiční etické autority (tj. určovatele kritérií). To však ale neznamená, že skončilo ono odvěké pátrání člověka po správném jednání, že skončilo jeho hledání toho, „co má činit na základě svého rozumového vhledu“. Takže je úplně jedno, jak věcem kolem etiky říkáme, odpovědnosti za své jednání se tak jako tak nesetřepeme.

Použitá literatura

Bauman, Z.: Úvahy o postmoderní době. Praha, SLON 1995.

Čaník, P. – Řezbová, L. – Zavrel, T.: Metody a nástroje podnikatelské etiky. Praha, Vysoká škola ekonomická, 2006.

Hartmann, N.: Struktura etického fenoménu. Praha, Academia 2002.

Velasquez, M. G.: Business Ethics – Concepts and Cases. New Jersey, Pearson Education International 2002.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

9 komentářů: „Etika bez moralizování a morálka bez etiky“

  1. pepperos: Dík. Btw. celá Velasquezova kniha Business Ethics – Concepts and Cases stojí za přečtení. Čtivé s kvantem zajímavých témat.

  2. Clanek pekny, s Baumanem spis nesouhlasim. On totiz predpoklada, ze kazdy jedinec je schopen nadhledu a sebehodnoceni, coz ale neni technicky mozne. Nejaky obecne prijaty etalon musi existovat, tak jako musi existovat metrika. Spolecnost se ve sve hlouposti domniva, ze dodrzovani moralnich zasad lze vynutit zakonem. To ale nemuze fungovat a take nefunguje. Kdysi tu roli plnilo nabozenstvi, dneska je nabozenstvi pritezi ale jeho roli zatim nic nenahradilo.

  3. rushid: S tou Baumanovou tezí je to těžké. Myslím, že každý jedinec není schopen nadhledu a sebehodnocení, ale bohužel nic jiného nám nezbývá.

    Osobně si nedělám iluze o nějakém vhodném „náhradníkovi“ ;o). I bych z toho měl strach…

  4. Proc strach? Na to co ctes a o cem premyslis je s podivem, ze nevidis za roh. Vsichni dnes mluvi o svobode jedince, ale podivej se kam ta svoboda vede. Clovek apriori hleda nejake jistoty, jasne sdeleni ktere mu dovoli se o neco oprit a na neco spolehnout. Aby to ‚neco‘ fungovalo napric spolecnosti, musi byt dostatecne jednoduche a srozumitelne. Pokud to ‚neco‘ nebude mit jasnou formu a obsah, kdokoliv s dostatecnym prisunem penez, intelektu, moci (dosad si cokoliv) bude moct pravidla menit tak jak se mu hodi do kramu. To presne se deje ted. A nejhorsi je, ze se tvarime ze je to pokrok. Tudiz rikame, ze ty miliardy lidi ktere zili pred nami byla jenom banda idiotu. A divime se jak to ze na tak jednoducho vec neprisli. Vseobjimajici svoboda jedince, ktera nam to tady vse vyresi. Neni potreba se nikomu a nicemu zodpovidat, protoze kazda autorita je zpochybnitelna.

  5. rushide, výše jsem nepopisoval stav, jak se mi líbí, ale stav, který je. V době (říkejme ji postmoderní), kdy jsme si zažili rozčarování z autorit všeho druhu (od Boha po ideologie), se jen těžko hledají stejně pevné základy jako byli kdysi. Člověk už nemá tak pozitivní a jasný pohled na svět jako v době „moderní“. Je podstatně více skeptický, rozčarovaný. Neříkám, že je to dobře, ale prostě je to tak. Speciálně v našich zemích by jsme o tom mohli psát litanie. Myslím, že k těm původním základům už se jen tak vrátit nedá. Ono „Bůh není“ už se nedá tak snadno odvolat. Jakýkoliv pokus nahradit jednu autoritu jinou vždy vyvolal více škody než užitku. A právě s tím souvisí i ten můj strach. Strach z toho, že jakýkoliv jiný náhradník přijde, tak není zárukou takových jistot, jaké si mohl vnitru prožívat člověk „moderního řádu“.

    V podstatě můj názor můžu parafrázovat tvou poslední větou: Přestože každá autorita a idea je zpochybnitelná, nestírá to z nás náklad odpovědnosti, který neseme. Odpovědnosti se totiž nemůžeme zbavit, byť budeme jakékoliv etické základy jakkoliv zpochybňovat.

  6. Dobrý den, určitě. Já se teď sice na blogu na nějakou dobu odmlčel… klasický důvod: nestíhání. Ale brzy bych chtěl začít s novu várkou článků a nápadů.

  7. Líbí se mi Váš výraz pesimisticko-relativistický agnosticismus. Ten jste vytvořil nebo je „oficiálně“ zažitý ve filosofii? Proč myslíte, že je tím dnešní doba charakteristická? (Myslím si to taky, ale rád bych porovnal Vaše své důvody.)

Komentáře nejsou povoleny.