Komentujme.cz: Spammerem snadno a rychle

Komentujme.cz - komentářový spam

Společnost NETWINGS SOLUTIONS s.r.o. dle sdělení Maxima Černého na Webtrhu rozjela pro veřejnost novou a problematickou (kontroverzní mi přišlo málo trefné) službu Komentujme.cz. Jedná se o placený způsob psaní reklamních komentářů zprostředkovatelskou firmou – v tomto případě NETWINGS SOLUTIONS. Reklamní jsou tyto komentáře nikoliv samotným obsahem, ale odkazem na objednanou URL klienta NETWINGS SOLUTIONS. Mimochodem, je v tom snad nějaký rozdíl oproti zahraničnímu komentářovému spamu? Zdá se, že není. I ten se tváří, že reaguje na článek a „jen“ obsahuje odkaz na URL. Dle slov Maxima Černého jde „o poměrně levný způsob, jak získat i několik stovek zpětných odkazů.“ (zdroj: Komentarove odkazy – komentujme.cz). Bohužel „levný“ i tím, že „náklady“ jsou přeneseny na třetí osobu.

Služba se stala již před svým spuštěním předmětem docela bouřlivých reakcí české bloggerské komunity.Máme se na co těšit? Pokud se služba uchytí, pak bohužel asi ano. Pokud se neuchytí, pak to bude vítězství rozumu nad pár mrzskými korunami.

Je to spam?

Maxim Černý odpovídá na webu Komentujme.cz následovně:

„Ne, není. Všechny komentáře píší lidé k tomuto najatí. Komentáře mají smysl a jsou relevantní ke komentovanému článku. Nepíšeme komentáře typu „toto je super stránka“ u každého článku. Naše komentáře jsou k nerozeznání od ostatních komentářů.“ (zdroj: Komentujme.cz/otazky.html#13)

Je otázkou, zda je možné odpověď shrnout do slov, že „… komentáře píší lidé k tomuto najatí… [a že] komentáře mají smysl a jsou relevantní ke komentovanému článku.“ Automatizovanost, strojovost nebo ruční psaní není dostatečným dělítkem mezi spamem a férovou marketingovou komunikací. Stejně tak je to s relevantností napsaných komentářů. Spíše bych se přikláněl k tomu, že tato služba naplňuje klasickou definici komentářového spamu:

„Za komentářový spam či diskusní spam (z anglického Forum spam) je považováno vkládání reklamních, nevyžádaných, obtěžujících či nerelevantních příspěvků do volně dostupných diskusních fór… “ (zdroj: Wikipedia.cz: Komentářový spam)

Kdo nese „náklady“ za tento komentářový spam? Bohužel blogger. Právě ten má dle sdělení NETWINGS SOLUTIONS dát vědět, že si nepřeje takové reklamní komentáře na svém webu – „Pokud Tě naše chování pohoršuje, či z jiného důvodu nechceš, abychom psali komentáře na Tvůj blog, napiš nám email s adresou blogu a ten bude obratem vyřazen z naší databáze.“ (zdroj: Komentujme.cz) Právě i tento bod „smrdí“ něčím, co není příliš košér. Spokojený bude klient, který si objednal službu. Spokojená bude NETWINGS SOLUTIONS. Obětí bude blogger.

Spamuje „koncový zákazník“ nebo NETWINGS SOLUTIONS?

To je otázka do pranice. Výmluvy na to, že firma si „jen“ objednala komerční službu nebo že NETWINGS SOLUTIONS pouze plnila přání klienta, jsou zcela liché. Odpovědnost nesou obě dvě strany. Osobně nepovažuji tento typ placené prezentace za optimální způsob marketingové komunikace. A věřím, že to takhle vyhodnotí i potenciální klienti NETWINGS SOLUTIONS. Je smutné, že NETWINGS SOLUTIONS, která se sama hlásí k zástupu bojovníků proti spamu, právě tuto službu nabízí.

Hodně bude záležet i na reakci internetové komunity. Dá zřetelný impuls případným zákazníkům NETWINGS SOLUTIONS, že tudy prostě cesta nevede? Jaký je Váš názor na takovou komentářovou službu? Jedná se o komentářový spam? Byli byste rádi za takové komentáře na Vašem webu? Jak hodláte postupovat, když budete obětí takové komentářové služby? Rád uslyším Vaše názory.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

138 komentářů: „Komentujme.cz: Spammerem snadno a rychle“

  1. Je zajímavé, že se všichni pořád pouští do Maxima Černého – a že třeba pan Martin Jersák (alias jersywoo) to samé za super cenu 20 kč / 1 komentářový spam nabízí už dávno, to nikdo neřeší. Link: http://vymena-odkazu.cz/komentarove-odkazy/ (o tom, že na stránce, kde nabízí placenou službu, není uvedeno jméno provozovatele, IČ, fakturační adresa atd. ani odkaz na tyto údaje, ani nehovořím…)

  2. Ono staci si to spocitat. 5kc / odkaz, ktery je relevantni k clanku. To znamena, ze ten clanek musi nekdo precist. Tipuju celkem tak 10-15 minut prace. To je 6 odkazu za hodinu, vejvar 30kc za hodinu. Brigadnik ma urcite vic. No a z toho vidime jak kvalitni ty komentare asi budou :-)

  3. Jakube (3), jdeš na to ze špatné strany. Vzhledem k tomu, že firma má smlouvu se zadavatelem reklamy, tak máš link a hledáš, kam ho napíšeš. Tj. očekávám použití vyhledávače na klíčová slova a do výsledků umístíš komentář se zadaným linkem. A to pak toho stihneš trochu víc, protože relevanci za tebe řeší vyhledávač. ;-)

  4. Komentářový spam to bezpochyby podle mne je. Na druhou stranu to s těmi náklady přenesenými na blogera je trochu přehnaná konstrukce. Ale osobně mne hlavně pobavilo to že jimi vytvářené odkazy nemají nofollow – jako by to záleželo na spamerovi :)

  5. Nogard: Přehnaná konstrukce? Myslím, že ne. Je to stejné jako s klasickým e-mailovým spamem. Ubírá to na času toho, kdo takový blog spravuje – viz různé spamové kalkulačky etc. Samozřejmě to na většině blogů není žádná horentní suma, ale osobně mě každodenní mazání komentářových spamů štve.

    Nejedná se o náklady, jak si je běžně člověk představuje – to byl taky důvod, proč jsem je v článku uváděl v uvozovkách. Ale to, že je to nákladem, na tom nic nemění.

  6. [7] Mně je jasné, že jde hlavně o čas (koneckonců i ten lze poměrně jednoduše, i když nepřesně, převést na peníze), ale stejně mi to přijde prostě přehnané. I když samozřejmě chápu, jak je to myšleno, tak s tím tak docela nesouhlasím. Protože pokud je komentářový spam tvořen tak, aby byl k tématu, pak může být pro blog dokonce i přínosem, může rozproudit diskuzi, přitáhnout návštěvníky… což je pro blogera plusem, ne nákladem.

  7. Osobně tuto službu považuju za velký hnus. Nechápu, že se ta negativní reklama při těch cenách Maximu Černému ze společnosti NETWINGS SOLUTIONS s.r.o. vyplatí.

    Pro Petra Čaníka: Doporučoval bych za název NETWINGS SOLUTIONS určitě doplnit to „s.r.o.“, aby nedošlo k mýlce (viz. předchozí argumentace na stránkách Maxima Černého):-)

    Pro Max… ehm, Frantu Pádla: Jojo, Jersywoo byl první. Předpokládám, že Maxim Černý ze společnosti NETWINGS SOLUTIONS s.r.o. o tom ví, aspoň já bych si nějaký průzkum trhu udělal. A pokud o tom ví, tak na svých stránkách neříká pravdu (jak vtipně slovo lhaní obepisují poslanci) – nebyl první.

  8. To Petr Canik – Vidím že jste hlavní představitel opozice. Kolik Vám za to přístlušná strana slíbila v obálce???
    Protože si myslím že to mazání dle vás „spamových“ komentářů vám zabere 100x méně času, než psát tyhle nesmysly po všech blogech!!!

    Ale ať si udělá veřejnost obraz sama, že.

  9. To Tonda: Budu upřímný – je zábavné občas sledovat některé konspirační teorie. Té Vaší „s hlavním představitelem opozice, který od příslušné strany dostává něco v obálce“ jsem se s chutí zasmál. Myslel jste to opravdu vážně?

    K tomu, že smazání spamového komentáře mi zabere méně času než se tím problémem zabývat. Ano, máte pravdu. On je na tom více/méně celý kšeft kolem komentářových spamů založen. Náklady na postiženého jsou často relativně malé, a to pokud se na to díváme jen z pohledu jednotlivce. Přesto: pokud by bylo v moci někoho Vám každý rok ubrat z Vašeho účtu 5 Kč… a ten týpek by to takhle dělal na všech účtech svých klientů, řešil byste to? Náklady na řešení takového problému jsou taky podstatně větší než přitroublých 5 Kč/ročně.

  10. dostal jsem se sem sice trošku pozdějc, ale tyhle služby u nás běží dvě – jak jsem zjistil. Otázkou je, k čemu to je tak dobrý, stejně je už všude nofollow na google, a jestli seznam proleze všechny ty blogísky… resp by mě zajímalo jaký blogy spamujou :)

Komentáře nejsou povoleny.