Den proti spamu: Zhodnocení akce

Den proti spamu

[Tisková zpráva ze dne 12. prosince 2007]

Dne 7. listopadu 2007 proběhl v České republice první a netradičně pojatý Den proti spamu (s podtitulem: Poděkuj svému spammerovi!). Cílem akce bylo upozornit na alarmující stav v oblasti elektronické komunikace. Den proti spamu byl příznačně stanoven na 7. listopad 2007, tj. na začátek Měsíce československo-sovětského přátelství a výročí VŘSR. Hlavní bojové fronty vedly dvěma směry: 1) osobním zkontaktováním a oslovením českých spammerů a 2) cílenou medializací problematiky spamu a Dne proti spamu v médiích a ve veřejných diskuzích. Jak s odstupem času celou akci hodnotíme? Bude se příští rok Den proti spamu opakovat?

Právě dnes uplynula akorátní doba na to, abychom se poohlédli za průběhem a dopadem akce Den proti spamu. Pokud se budeme držet symboliky dat, právě dnes – 12. prosince – končil dříve notoricky známý Měsíc československo-sovětského přátelství; tedy měsíc, jehož začátkem jsme Den proti spamu započali. Je vůbec možné na zhodnocení celé akce vybrat lepší datum? Dovolil bych si na tuto otázku odpovědět slovy Boženy Němcové: „Nemůžeme.“ Podívejme se tedy popořádku na silné i slabé stránky celého Dne proti spamu.

Nečekaně silná podpora a pozitivní reakce médií

Dva dny po akci jsem v článku Den proti spamu: Aurora vystřelila, pochyběli vojáci, ale revoluce začala vyjádřil své první pocity ze Dne proti spamu:

„Když se před necelými 14 dny zrodila myšlenka o uspořádání Dne proti spamu, rozhodně mi nedocházelo, jaký reálný dopad tato akce může mít. Ve své podstatě DIY akce (Do it yourself/Udělej si sám) se změnila v něco, co dokázalo oslovit média a vytvořit dostatečný humbuk kolem tohoto tématu. A myslím, že humbuk zasloužený.“

Celá akce se nad naše očekávání setkala s příznivým přijetím médii. Můžeme uvést například:

Články na internetu:

Lupa.cz: Spamy.cz vyhlašují Den proti spamu na 7. listopad
Živě.cz: 7. listopad je Dnem proti spamu
Programujte.com: Den proti spamu
Elka.cz: Jak potěšit spammery
O všem.net: Den proti spamu aneb utněme spamu tipec
Nostalgicus: 7. listopad – Den proti spamu
Pocitac.com: Den proti spamu – 7.11.2007
iHNed.cz (+ Hospodářské noviny): Řekněte svým spammerům, co si o nich myslíte
Mediálně.sk: Česi bojujú proti spamu recesiou
ČTK (Finanční noviny, ekonomický server ČTK): Podíl spamu v tuzemských e-mailech mezi 80 a 90 pct
Novinky.cz: Čeští recesisté bojovali proti nevyžádané poště
Lupa.cz: Chovat se slušně ke spamerům? Ani náhodou
Lupa.cz: Týdenní revize: úroda zajímavých nápadů (odstavec)
Lupa.cz: Na mapě spamu zůstává Česko hlavně cílovou destinací
Root.cz: Česko je pro spam hlavně cílovou destinací
Lupa.cz: Týdenní revize: Google posílil, Jyxo hlásí přestup (odstavec)

Tištěné deníky a časopisy:

Marketing & Media: Mluv se svým spammerem
Hospodářské noviny (+ iHNed.cz): Řekněte svým spammerům, co si o nich myslíte
– Computer: Spammeři nespí. Posílají MP3 (odstavec a box)

Rozhlas a televize:

Český rozhlas Leonardo: Pořad Nula-jednička (5.11.2007)
ČT24: Ekonomika ČT24 přiblíží Den proti spamu

Slabší zapojení lidí při kontaktování spammerů

Nezastírám, že samotné zapojení jednotlivců při osobním kontaktování spammerů bylo poměrně nízké (minimálně o sobě zaangažovaní nedali nijak vědět). Oslovování spammerů nebyl zrovna úkol pro zakřiknuté a nesmělé. Člověk musel najít odvahu, zavolat spammerovi a vědět, o čem si s ním chce promluvit. Osobně jsem během dne absolvoval několik rozhovorů. Ty nejdelší, nejživější a nejpřínosnější byly s panem Ing. Geyerem z Hotelu U Lípy. Drobné dopolední (a klukovské) extempore bylo vystřídáno zajímavou diskuzí. Nevěříte? Máte možnost panu Geyerovi zavolat a přesvědčit se.

Je otázkou, zda byla správně zvolena taktika pozitivního nátlaku. Vojtěch Bednář ve svém článku Chovat se slušně ke spamerům? Ani náhodou na zvolenou taktiku částečně reaguje. Snad jen krátce: stojím s Vojtěchem Bednářem na jedné straně barikády v tom, že si čeští spammeři nezaslouží slitování. Otázkou však je, jakou taktiku „boje proti spamu“ zvolit. Den proti spamu jde cestou „suchého“ boje argumentů oproštěných od emocí. Je však ochucen o mediálně lákavou trešničku v podobě své recestistické fáze – osobní kontaktování českých spammerů.

K zapojení lidí do veřejné diskuze: Zapojení do diskuze o českém spamu se dá hodnotit ze dvou různých rovin. Na jedné straně zde bylo speciálně vytvořeno (i nadále fungující) diskuzní fórum na webu DenProtiSpamu.cz; na druhé straně se rozběhla řada diskuzí na dalších webech. Osobně jsem čekal na diskuzním fóru DenProtiSpamu.cz větší „kotel“. Celkově se ale o problematice českého spamu diskutovalo hojně – byť decentralizovaně na různých fórech. Cíl byl tedy naplněn. O akci se mluvilo, rozebírala se z různých úhlů – český vs. zahraniční spam, možnosti řešení, smysluplnost Dne proti spamu apod

Zapojení inspektora z Úřadu pro ochranu osobních údajů

Velmi pozitivně je možné hodnotit zapojení inspektora ÚOOÚ Miloše Šnytra. Během samotného Dne odpovídal na serveru DenProtiSpamu.cz na zasílané dotazy. Ze strany inspektora byla celá akce ohodnocena jako smysluplná a prospěšná.

„Den proti spamu byl pro nás vhodnou příležitostí jak seznámit veřejnost s našimi možnostmi a postupy v oblasti potírání obtěžujících obchodních sdělení. Naše zkušenost se „spamery“ není tak nekompromisní jako u mnoha jiných komentátorů této akce. Při dosavadním zkoumání cca 2000 subjektů je pouze malé procento skutečných spamerů. Většina odesílatelů obchodních sdělení postupovala v „dobré víře“, že legálně koupená databáze dává možnost obeslání nabídkou, že adresy získané z veřejně dostupných zdrojů na internetu se dají rovněž použít pro uvedené účely atd.

Každá takováto akce je zajisté užitečná a přínosná, neboť zvyšuje povědomí o právní úpravě šíření obchodních sdělení. Pokud se tato akce stane tradicí, mohla by být přínosem v oblasti boje proti spamu.“

7. listopad 2008 coby druhý Den proti spamu

Možná si kladete otázku, zda se bude Den proti spamu opakovat. Rozhodně ano. Akce prošla zkouškou ohněm. Ukázalo se, že má smysl, opodstatnění i své sympatizanty. Letošní Den proti spamu proto berme jako beta verzi. Do příštího roku vyladíme mouchy a připravíme pro české spammery nejedno nemilé překvapení.

I chybičky se vloudily

V souvislosti s průběhem Dne proti spamu vznikl jeden problém, který zde nemůžeme opominout. Týká se problematiky komentářového spamu. Do tohoto problému byl zaangažován jeden ze spoluorganizátorů akce. Řeč je o komentářovém spamu Maxima Černého ze společnosti NETWINGS SOLUTIONS s.r.o. Celý případ již dostatečně rozebrali různí blogeři. K situaci jsem se v průběhu Dne proti spamu vyjadřoval několikrát – viz například zřízená diskuze Komentářový spam na bloguje.cz? Jaké jsou hranice? nebo článek Komentářový spam: Lepší články bez diskuze, než zištné komentování. Maxim Černý zajišťoval technickou spolupráci při Dni proti spamu. Poté, co jsem ale zjistil výše zmíněné skutečnosti, byl Maxim Černý odvolán z realizačního týmu. Pro mě je to cenné ponaučení pokud jde o výběr spolupracovníků při organizování dalších ročníků Dne proti spamu.

Poděkování všem, kteří se zapojili a pomohli

Běžně do tiskových zpráv poděkování nepatří. Tato akce k tomu ale sama ze své podstaty vybízí. Rozhodně si své ocenění zaslouží všichni ti, kteří nezůstali vůči této akci apatičtí a zapojili se – ať už kontaktováním svých spammerů, zapojením se do diskuzí na webu DenProtiSpamu.cz nebo kdekoliv jinde na internetu. Pomohli více „zahýbat světem“, a to se počítá. Stejně tak děkuji všem partnerům, a jejich podpoře a pomoci při organizaci prvního Dne proti spamu. Speciálně pak děkuji serveru Odklepnuto.cz, PhpBB.cz, Plus-Design.cz, Svobodna-Praha.net a Ovsem.net.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

Komentáře nejsou povoleny.