Recenze alba: The Allstar Project, Your Reward… A Bullet (2007)

The Allstar Project

Když mi před pár měsíci Nunez z portugalských The Allstar Project psal o připravovaném novém albu, byl jsem z té zprávy natěšený jako malý Jarda. The Allstar Project prostě je moje krevní skupina. Koluje mi totiž v žilách portská krev. S očekáváním se však také zrodila obava. Povede se jim udělat něco „co osloví“ nebo vznikne další z desítek řadových post-rockových alb? Jsem rád, že natěšení bylo naplněno a očekávání předčeno. Ale pěkně popořádku.

Tito freaci na sebe upozornili už svým debutovým EP Berlengas Connection (2003). Kritikou pozitivně přijatým loňským EP Something To Do With Death si pak svou pozici jen a jen upevnili. A na své loňské EP, z kterého mimochodem na nové album převzali dvě skladby (V5 a For A Friend), letos úspěšně navázali touto první plnohodnotnou dlouhohrající deskou. Posluchač, jenž by z tohoto koutu Evropy čekal nanejvýš nějaké flamenco, temperamentní rytmy alá Gipsy Kings či jiný nářez na španělkách, je při zvukovo-hlukových orgiích těchto fellas nutně konsternován. Zvuková syrovost rozeškrábe nejedno emocionální bolínko a přímočarost rozsekne citlivého posluchače ve dva úhledné dílky po vzoru paní gilotiny. Již tyto atributy dávají tušit, že The Allstar Project se s posluchači nemíní domlouvat na příměří. Naperou do vás bez milosti plnou dávku a nechají vás u popravčí zdi ležet bez ladu a skladu. Že přeháním? A už jste je slyšeli?

Do jaké škatulky si zařadit The Allstar Project? Poslechněte si sami a uvidíte. Při poslechu mě sice napadlo hned několik kapel, ale o žádné nemohu říct, že jde o zvukovou podobnost. Jde o volné asociace a náladu, kterou tyto kapely vyvolávají. Pokud bych to měl shrnout do jedné věty, pak jsou pro mě The Allstar Project výbornou fúzí naléhavosti amerických Red Sparowes a přímočarosti Caspian. Tam, kde svou naléhavost Red Sparowes „zbytečně“ natahují a komplikují, se The Allstar Project vydávají zkratkou. Žádné zbytečné okecávačky. Pěkně na rovinu a bez skrupulí to na posluchače vybafnou, aby v závěru řekli něco ve smyslu: „A ty se s tím teď poper!“

Shrnuto a podtrženo: Další post-rocková várka plná naléhavosti, přímočarosti a kytar vybičovaných do krajnosti. Další z mála hrdých zástupců nejlepších alb letošního roku. Shrnuto a podtrženo: v Evropě se zrodilo vynikající album. Viva The Allstar Project!

Výsledný verdikt: 10/10 – vynikající album

Poznámka: Vyšlo také na Post-Rock.cz.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...