Spammeři a běžní uživatelé: Nerovný boj s elektronickými znečišťovateli

Spam

Jedna vlaštovka sice jaro nedělá, ale i tak mi včerejší zpráva v iHNed.cz – Spammeři odkazující na pornostránky dostali v USA pět let vězení – ihned po přečtení zvedla náladu a vyburcovala ještě více můj odpor proti nepolapenému zbytku spammerů.

Je málo věcí, které mě dokáží rozčílit tak jako spam. Neznám snad na internetu větší verbež než ty, kteří si vydělávají na živobytí tímto způsobem, tedy spamováním. A nemluvím zde pouze o těch, kteří tyto služby zprostředkovávají pro druhé. Nesmírně mi pijí krev i ti, kteří si touto formou sdělení chtějí jen tak trochu přilepšit – dát zbytku světa nebo alespoň té naší republice vědět, že otevřeli nový obchod, mají skvělé akce, mají hotel u stromu (třebas ten U Lípy) nebo nabízejí skvělé reality.

Jeden známý žil týdny v blaženém domnění, že jeho webové stránky jsou natolik atraktivní a skvělé, že řada zahraničních návštěvníků se k jeho webovým stránkám musí vyjádřit aspoň slovíčkem. No, nepotěšili by i Vás pochvaly typu:

  • Super color scheme, I like it! Good job. Go on.
  • Your website has a useful information for beginners like me.
  • Looks nice! Awesome content. Good job guys.
  • This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
  • Nice colors. Keep up the good work. thnx!
  • Your site is on top of my favourites – Great work I like it.

Bohužel, obrana proti spamu je stále značně nedostatečná. Jde to vidět i u výše uvedeného článku – ve chvíli, kdy je spam zasílán ze zahraničí, je na něj naše i zahraniční (tedy i ta americká) legislativa relativně krátká. Navíc je současné znění naší legislativy docela nešťastné.

Všímám si, že poslední dobou je v módě posílat „férové maily“. Znáte je?

Vazeni, na zaklade zakona c. 480/2004 Sb., o nekterych sluzbach informacni spolecnosti, si Vas dovolujeme pozadat o souhlas s jednorazovym zaslanim obchodniho sdeleni. Obsahem budou informace o nove dopravni burze nakladu a dopravy pro dopravce, spedice, vyrobni a produkcni firmy. (Zdroj: Český spam)

Pro mě osobně se na takto sepsaném mailu nic nemění. Vyjde mi to nastejno jako bych dostal klasický spam. Poštu jsem si nevyžádal – zůstává pro mě spamem, a to bez ohledu na díry v legislativě. Řešení? Něco (nechtěl jsem napsat napřímo, že tristně málo) vyřeší Úřad pro ochranu osobních údajů. Vyzkoušeli jste již například jejich formulář Podání stížnosti na nevyžádaná obchodní sdělení? Na zbytek je člověk víceméně krátký a je odkázán sám na sebe, tzn. musí vynaložit svůj čas, energii a finance – Wikipedia.cz: Opatření proti proti spamu a boj proti němu.

Právní úlitby spammerům typu „zákazníci [mají] možnost zasílání reklamy kdykoli odmítnout“ nebo možnost legálně zasílat jen pouhé odkazy na web nejsou řešením. (iDNES.cz: Rozesílání spamu v ČR bude mít méně překážek) Spíše je chápu jako výsměch běžným uživatelům internetu a silný nástroj pro spammery. Osobně se přikláním k úplnému zákazu zasílání nevyžádaných obchodních sdělení. Není to ideální řešení, ale je to imho to nejmenší zlo. Existují určitě rozumnější a věrohodnější cesty, jak na internetu najít potřebné informace. Nebo Vy jste si snad někdy něco pořídili na popud spamu?

Odjinud k tématu spamu:
=============
Blok.Rozanek.cz: Nech spammera žít – ochutnávka: „Pane Formánku, nerozmyslel! Dokud provoz vašeho úřadu platím ze svých daní, tak vy budete pracovat. Vaší náplní práce je prošetřit mou stížnost, následně konat a nakonec mne informovat o výsledku. To máte dělat, za to jste placeni a to je vaší povinností, která vám byla uložena zákonem.“

Blok.Rozanek.cz: ÚOOÚ loni potrestal 88 spammerů – ochutnávka: „Minulý rok podali Češi 1503 stížností na spammery. Úřad pro ochranu osobních údajů ale z tohoto množství vyřešil jen 88 případů. Všechny skončily pokutou v celkové výši 316 tisíc Kč.“

Český spam: Články o spamu – linky na zajímavé články iDNES.cz, Lupa.cz, BusinessWeek.cz apod.

Wikipedia.cz: Spam – přehledný materiál o spamu: historie spamu, zákony a opatření proti spamu.

Wikipedia.cz: Komentářový/Diskuzní spam (Forum spam) – další z oblastí spammingu. Tentokrát o vkládání/zahlcování diskuzních fór nevyžádanými komentáři/posty.

Autor

Petr Čaník

Petr je jednatelem a marketingovým ředitelem ve společnosti Plus Design & Marketing. Vyučuje také podnikatelskou etiku na VŠE v Praze. Navzdory svému oboru je alergický na jakékoliv moralizování. Spíše než dávání univerzálních odpovědí si cení diskuze nad otevřenými otázkami. Více informací...

9 komentářů: „Spammeři a běžní uživatelé: Nerovný boj s elektronickými znečišťovateli“

Komentáře nejsou povoleny.